Ga direct naar de inhoud

Stormschade aan je bedrijf?

Hoe back-ups en gegevensherstel jouw bedrijf kunnen redden

backups en gegevenshersel.jpg

Waarom zou ik een back-up maken als ik nooit gegevens ben verloren? Dat is een vraag die Greg Bak van Xopero soms krijgt van bedrijven: "Ondernemers zouden zich eerder moeten afvragen: als iemand nu mijn computer wegneemt, zou ik dan kunnen blijven werken?" In dit artikel vertelt hij samen met Saranda Walgaard van ESET Nederland over het nut van regelmatige back-ups.

Veel bedrijven beseffen niet hoe afhankelijk ze zijn van digitale gegevens. Ze onderschatten daarmee het risico dat ze daarmee lopen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je regelmatig back-ups maakt. Xopero is leverancier van software voor gegevensbescherming, back-ups en disaster recovery. Als Product Development Manager deelt Greg Bak hieronder zijn inzichten. 

 

Back-ups beveiligen je gegevens

Als je bedrijf wordt getroffen door een kwaadwillende partij of een natuurramp, kunnen alle gegevens binnen enkele seconden verloren gaan. Je bent dan niet meer in staat om door te werken. Back-ups van gegevens kunnen de gevolgen van dergelijke aanvallen of ongelukken beperken. "Als je investeert in een effectieve back-up- en hersteloplossing, kun je er vrijwel zeker van zijn dat je in zulke gevallen geen gegevens verliest en dat je jouw bedrijfsactiviteiten snel kunt herstellen. De gevolgen zijn dan minimaal. 

Je zou belangrijke documenten, of zelfs volledige besturingssystemen, virtuele machines en gegevens van SaaS-applicaties, onmiddellijk moeten kunnen herstellen. Een werkkopie is niet voldoende," vervolgt Greg. "Met het beschermen van gegevens bescherm je ook waardevol intellectueel eigendom. Kleine bedrijven vertrouwen vaak op een klein aantal apparaten met hierop cruciale bestanden. Deze apparaten moet je beschermen."

Back-ups kunnen een cruciale rol spelen in de bedrijfscontinuïteit van jouw bedrijf. Toch zijn back-ups niet de oplossing zijn tegen ransomware: ze kunnen nooit de beveiligingssoftware vervangen. Ze maken de potentiële aanval alleen wat minder pijnlijk.

Back-upoplossingen voor werken op afstand

Sinds de coronapandemie zijn de meeste bedrijven overgegaan op werken op afstand. Endpointbeveiliging en back-ups worden sindsdien een stuk serieuzer genomen. Endpoints zijn eigenlijk alle apparaten die verbinding maken met het netwerk; denk hierbij aan mobiele apparaten, laptops, pc’s en servers.

"Tot dat moment dachten bedrijven minder na over het belang van beveiliging en back-ups. Ze dachten dat er weinig tot geen belangrijke gegevens op hun endpoints stonden en dat alles op hun servers werd opgeslagen. Maar toen werknemers eenmaal thuis gingen werken en ook persoonlijke apparaten gingen gebruiken, realiseerden bedrijven zich dat ook daarop waardevolle gegevens werden opgeslagen." zegt Greg. Voor hybride werkplekken en thuiskantoren bevelen wij daarom back-ups in de cloud aan. 

Veel bedrijven gebruiken Microsoft 365. Microsoft is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en efficiëntie van de dienst. Dat geldt niet voor de beveiliging van de gegevens. "Het is aan de gebruiker om de gegevens veilig te houden en goed te beschermen

Gegevensverlies is soms onverwachts

Ransomware-aanvallen die gegevens versleutelen of corrupt maken zijn slechts het topje van de ijsberg. Gegevens kunnen op vele andere manieren verloren gaan. Stel je bijvoorbeeld voor dat een bijna-ex-collega essentiële bestanden van je bedrijf verwijdert. In zulke gevallen kun je met een back-up alle verwijderde documenten herstellen. Maar ook natuurrampen, zoals overstromingen of branden, kunnen problemen veroorzaken wanneer ze een kantoor platleggen - inclusief apparaten met cruciale gegevens.

 

Hoe vaak een back-up?

Maar nu je weet hoe belangrijk back-ups zijn, hoe vaak moet je ze maken? Er is geen algemeen antwoord: dat hangt af van je behoeften, hoe vaak je gegevens veranderen en hoe waardevol ze zijn. Sommige databases worden elke paar seconden bijgewerkt; andere kunnen volstaan met een lagere frequentie. Houd ook rekening met je mogelijkheden: als je elke 10 minuten 100 GB aan gegevens wilt back-uppen met een slechte internetverbinding, dan zul je de gegevens niet naar de cloud kunnen sturen. Er moet altijd een evenwicht zijn tussen jouw behoeften en jouw mogelijkheden," zegt Greg.

 

Het belang van frequentie en capaciteit

De standaardprocedure van veel kleine tot middelgrote bedrijven is om back-ups te maken aan het einde van de werkdag. "In dat geval vertelt de IT-beheerder zijn collega's dat ze de computers niet hoeven af te sluiten als ze klaar zijn met werken; deze worden automatisch afgesloten zodra de back-ups klaar zijn."

 

Hoe kies je jouw backup- en hersteloplossing?

Twijfel je of je moet investeren in een back-up- en hersteloplossing? Betrouwbare softwareleveranciers bieden je een Proof of Concept (PoC) aan. Dit is de demonstratie van een product, dienst of oplossing om te laten zien hoe het werkt binnen jouw eigen IT-omgeving en hoe het daadwerkelijk van belang gaat zijn. 

Geschreven door

Ook interessant