Ga direct naar de inhoud

Fraude

Alles_over_bedrijfsverzekeringen.jpg

Hoe gaan wij om met opzettelijk onjuiste informatie, bedrog en misleiding?

We gaan er vanuit dat onze klanten de waarheid vertellen en dat wij juist en volledig worden geïnformeerd. Bij de aanvraag van een verzekering gaan wij na met wie wij zaken doen. We controleren altijd de identiteit van de aanvrager. En ook de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende van een verzekering. Als wij vermoeden dat er opzettelijk onjuiste informatie is verstrekt of dat er sprake is van bedrog of misleiding kunnen wij een onderzoek uitvoeren. Dat doen wij volgens richtlijnen van het Verbond van Verzekeraars. Omdat wij onderdeel zijn van NN Group en met Nationale Nederlanden samenwerken, volgen wij ook hun richtlijnen.

 

Wat verstaan wij onder Fraude?

Wij zien fraude als ‘het doelbewust benadelen van ABN AMRO Verzekeringen in het voordeel van de fraudeur of een ander persoon. De fraudeur geeft dan een foute voorstelling van zaken om bijvoorbeeld een verzekering te kunnen sluiten of een (hogere) uitkering te krijgen dan waar hij recht op heeft. Dit is strafbaar en kan zeer nadelige gevolgen hebben voor de fraudeur. Je pleegt bijvoorbeeld fraude als je:

  • opzettelijk onjuiste informatie invult op je aanvraagformulier;
  • opzettelijk informatie achterhoudt waar wij naar vragen. Bijvoorbeeld een strafrechtelijk verleden of eerdere afwijzingen bij andere verzekeraars of banken;
  • je arbeidsongeschikt of ziek meldt, terwijl je in werkelijkheid gewoon doorwerkt;
  • niet vertelt dat je een (ernstige) ziekte hebt, als de verzekeraar hiernaar vraagt;
  • een rekening of een factuur vervalst ter onderbouwing van je claim;
  • je aangeeft dat er meer spullen gestolen zijn dan werkelijk het geval is. Of net doet alsof er een diefstal is gebeurd.

 

Waarom wij fraude tegengaan

Mensen die frauderen, proberen onterecht geld of diensten te krijgen van de verzekeraar of bank. Als dit te vaak gebeurt moeten verzekeraars de premie verhogen. Dit benadeelt alle verzekerden. We kunnen dit voorkomen door fraude tegen te gaan. Fraudebestrijding is dus ook in jouw belang. Wij zijn onderdeel van NN Group en in het fraudebeleid van Nationale-Nederlanden lees je hoe wij voorkomen dat er wordt gefraudeerd. 

 

Screening

Om fraude te voorkomen screenen we onze klanten, medewerkers en de bedrijven waarmee we zaken doen. We starten een onderzoek als we vermoeden dat iemand fraudeert. Wanneer uit het onderzoek blijkt dat er is gefraudeerd nemen we verschillende maatregelen.

Onze maatregelen bij fraude:

  • we vergoeden de schade niet of niet alles;
  • we kunnen de kosten van het onderzoek terugeisen;
  • onterecht en al uitbetaalde schadebedragen kunnen we terugeisen;
  • we kunnen via de Stichting SODA, de directe en indirecte schade terugvragen. Meer informatie hierover kun je vinden op de website van SODA. www.so-da.nl/verzekeraars;
  • we kunnen een aanvraag afwijzen;
  • we kunnen ook andere, bestaande verzekeringen die je afgesloten hebt via ABN AMRO Verzekeringen beëindigen. Omdat wij onderdeel zijn van NN Group geldt dit ook voor verzekeringen of bancaire producten bij NN Group of bedrijfsonderdelen van Nationale-Nederlanden;
  • we kunnen aangifte doen bij politie;
  • we kunnen je persoonsgegevens opnemen in het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister. Het Incidentenregister is een register waarin gegevens over het incident zijn vastgelegd. Het doel van het Incidentenregister is het ondersteunen van activiteiten die zijn gericht op het waarborgen van de veiligheid en de integriteit van de financiële sector. Het Extern Verwijzingsregister kan ook door andere financiële instellingen worden geraadpleegd en bevat verwijzingsgegevens van (rechts)personen die betrokken zijn geweest bij incidenten. Meer informatie staat vermeld in het Protocol Incidentenwaarschuwingssystemen Financiële Instellingen 
  • we kunnen het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars op de hoogte brengen van de opname van je persoonsgegevens in ons Incidentenregister.

De fraudeur stellen we schriftelijk (en aangetekend) op de hoogte van de maatregelen die wij nemen.

 

Bij wie kun je een fraudegeval melden?

Heb je vragen over fraude of wil je fraude (anoniem) melden? Neem dan contact op met onderstaand telefoonnummers. Omdat wij onderdeel zijn van NN Group krijg je een collega van Nationale Nederlanden aan de telefoon. Let op! Dit telefoonnummer is niet bedoeld voor het melden van phishing e-mails.

Telefoonnummer: 070 513 45 66
E-mail: speciale.zaken@nn.nl