Hoe gaat u ondernemen?
Heeft u al nagedacht over hoe u wilt ondernemen? Schep duidelijkheid met een ondernemersplan. Hierin stelt u vragen, zoals:
- Ga ik als zzp’er aan de slag of neem ik personeel?
- Word ik bedrijfsleider of besteed ik dat uit?
Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken: uw inschrijving bij de KVK, het openen van een zakelijke rekening of het afsluiten van verzekeringen. Om u verder het helpen, hebben wij de belangrijkste stappen op een rijtje gezet. Zo kunt u zich richten op het najagen van kansen.
Heeft u al nagedacht over hoe u wilt ondernemen? Schep duidelijkheid met een ondernemersplan. Hierin stelt u vragen, zoals:
Een bedrijfsnaam moet het juiste gevoel oproepen, goed te onthouden en niet te moeilijk te spellen zijn. Verder mag de naam niet al bestaan: controleer dit in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK)! Bedenk dat de naam ook onderdeel wordt van het internetadres van uw website.
De rechtsvorm die u kiest, bepaalt onder meer uw belastingverplichtingen en wie aansprakelijk is in het geval uw bedrijf schulden maakt. Een overzicht van de mogelijkheden en daarbij behorende voorwaarden vindt u op Ondernemersplein.nl.
Iedere onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Inschrijven kan vanaf één week voordat u start met uw bedrijf tot uiterlijk 1 week na de start. U maakt daarvoor online een afspraak bij een KVK-kantoor bij u in de buurt.
Het openen van een zakelijke rekening is niet verplicht, maar biedt wel voordelen. Zo is het makkelijker om uw administratie overzichtelijk te houden, kunt u maandelijks een bedrag opzij zetten voor afdrachten en bijdragen én voldoet u aan de vraag van een eventuele boekhouder.
Om een eigen bedrijf te starten heeft u geld nodig. Heeft u zelf niet voldoende middelen op de bank staan? Dan kunt u overwegen geld te lenen, bijvoorbeeld bij ABN AMRO. In sommige gevallen heeft u hier een ondernemingsplan voor nodig.
Het starten van een eigen bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Laat u hier vooraf goed over adviseren. Sommige risico's kunt u eenvoudig voorkomen, maar in andere gevallen is een zakelijke verzekering de beste optie.
U bent verplicht uw administratie bij te houden en ten minste 7 jaar te bewaren voor eventuele controle door de Belastingdienst. Tegenwoordig kunt u vrijwel alles digitaal vastleggen: in programma’s, die met elkaar kunnen communiceren.
Een huisstijl is de visuele identiteit van uw bedrijf. Daarbij kunt u denken aan een logo, het lettertype dat u gebruikt en andere grafische elementen. Ze komen ook terug op uw website: het visitekaartje van uw bedrijf. Die moet direct de juiste indruk maken.
Netwerken is het sleutelwoord. Maak een LinkedIn-pagina aan, zodat u ook online aan uw netwerk kunt gaan bouwen. Ga naar evenementen en bijeenkomsten van branchegenoten. Vertel iedereen die het wil horen over uw nieuwe bedrijf.