Cyberincidenten komen elke minuut voor en een datalek gebeurt continu en overal. Er is al sprake van een datalek als persoonsgegevens naar de verkeerde e-mailontvanger gestuurd worden. Bijvoorbeeld wanneer je twee mensen kent die Jan heten en je gegevens stuurt naar het e-mailadres van de verkeerde Jan.
Vrijwel alles dat onbedoeld gebeurt met data is een datalek, maar ondernemers herkennen een lek niet altijd. De kans dat jij als ondernemer zelf slachtoffer wordt, is heel groot: je hoeft maar één klein foutje te maken. Het goede nieuws is dat je als ondernemer maar een paar voorzorgsmaatregelen hoeft te nemen om veilig te zijn. Het maakt niet uit of je zzp’er bent, werkt in het mkb of in een grootzakelijk bedrijf.
Tips om jouw privacy te beschermen
Maak cybercriminaliteit zo moeilijk mogelijk. Organisaties die enorm veel data verwerken, lopen meer risico dan organisaties met een paar klanten. De bedrijven die relatief veel risico lopen zijn verzekeraars, banken, ziekenhuizen en overheidsinstanties. Daar is simpelweg het meeste te halen. Hoe minder gegevens je verzamelt, hoe minder interessant je bent voor cybercriminelen. Met kleine aanpassingen zit 90% van de bedrijven in Nederland goed op het gebied van privacy.