Ga direct naar de inhoud

Hoe voorkomt u pinpasfraude en skimming in uw bedrijf?

Pinpasfraude.jpg

De afgelopen twee jaar heeft bijna 40 procent van de Nederlanders te maken gehad met pinpas- of creditcardfraude. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Pinpasfraude (skimming) kan voor retailers en bedrijven vervelende gevolgen hebben. Zeker wanneer het criminelen lukt om vanuit uw bedrijf de gegevens van een bankpas van een van uw klanten te kopiëren. Dat heeft nadelige effecten voor het imago van uw bedrijf en kan zo tot verlies van omzet leiden. Hoe voorkomt u dit?

Wat is skimming?

Bij skimming (pinpasfraude) kopiëren fraudeurs gegevens van de magneetstrip van de betaalpas (niet van de chip). Ook wordt de pincode afgekeken. Dat gebeurt met een minicameraatje of door over de schouder van de klant mee te kijken. Dit kan overal ter wereld gebeuren; ook binnen uw bedrijf. De fraudeurs maken vervolgens met de gegevens uit de magneetstrip een betaalpas na, waarmee ze geld opnemen van de rekening van de gedupeerde. Omdat in Europa tegenwoordig gepind wordt via de chip, gaan fraudeurs naar landen buiten Europa waar nog wel met de magneetstrip wordt gepind.

 

Hoe voorkomt u fraude met uw betaalautomaat?

Als u zelf een betaalautomaat in uw bedrijf heeft, kan ook deze gebruikt worden om betaalpasgegevens te stelen. Wat kunt u zelf doen om dit te voorkomen?

  • Laat u nooit afleiden en zorg dat u in één oogopslag kunt zien dat het apparaat op uw toonbank van u is en niet is verwisseld (bijvoorbeeld door het apparaat van een herkenbare sticker te voorzien).
  • Controleer enkele keren per dag of er niet met uw betaalautomaat is geknoeid. Kijk of er geen overlay (een extra kaartleesapparaatje) is geplaatst: hiermee kunnen dieven gegevens kopiëren.
  • Maak uw medewerkers bewust: laat ze alert zijn op mensen met veel of vreemde passen. Vraag hen vooral te letten op mensen die rond openings- en sluitingstijd bij uw betaalautomaat rondhangen.
  • Neem extra veiligheidsmaatregelen: installeer een bewegingsalarm in de omgeving van uw betaalautomaat.
  • Richt een beveiligingscamera op uw betaalautomaat en de directe omgeving. Bewaar deze beelden enkele dagen.
  • Vraag een monteur van de betaalautomaat altijd om legitimatie en laat zijn komst aankondigen door de leverancier.

 

Opstelling van de betaalautomaat

Ook de manier waarop u de betaalautomaat opstelt, is belangrijk bij het voorkomen van skimming. Let daarbij op de volgende punten:

  • De kaartlezer: uw klant mag zijn pas nooit uit het oog verliezen. Laat uw klant daarom zelf de pas in de kaartlezer steken. Lukt dat om praktische redenen niet? Laat uw klant dan zien hoe u de pinpas in de kaartlezer steekt.
  • Afscherming pincode: stel het toetsenbord (of ‘pinpad’) zo op dat uw klant voldoende privacy heeft bij het intoetsen van zijn pincode. Bevestig een beschermkapje op het pinpad: hiermee wordt het moeilijker om de pincode af te kijken.
  • De opstelling van het pinpad: uw klant moet bij het intoetsen van de pincode met zijn hand of met het lichaam het toetsenbord kunnen afschermen. Dat betekent dat het pinpad op de juiste wijze moet zijn opgesteld. Bij een horizontale opstelling geldt een hoogte van minimaal 80 cm en maximaal 120 cm.

 

Doe altijd een melding

Vermoedt u dat er toch is geknoeid met uw betaalautomaat? Gebruik deze dan niet en schakel direct de politie in. Licht ook het Meldpunt Onveilige Betaalsituaties in: 088 – 385 65 55, bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8:30 tot 18:00 uur en op zondag van 11:00 tot 18.00 uur.

Meer informatie over hoe u het risico op pinpasfraude binnen uw bedrijf kunt verkleinen vindt u op de websites Fraudehelpdesk.nl.

Geschreven door

Ook interessant