Wat is een ondernemingsplan?
Een ondernemingsplan staat ook wel bekend als ondernemersplan, bedrijfsplan of businessplan. Hierin beschrijft je jouw bedrijfsdoelen en met welke activiteiten je die doelen wilt bereiken. Met een goed ondernemingsplan zet je een duidelijk koers uit voor jezelf en kan je na een tijdje controleren of je nog wel de juiste kant opgaat met je bedrijf. Heb je de resultaten bereikt die je voor ogen had bij de start van je bedrijf of moet je je doelen bijstellen?
Waarom een ondernemingsplan?
Natuurlijk kun je als startende ondernemer ook een bedrijf beginnen zonder eerst een ondernemingsplan te maken. Dat is net zoiets als op reis gaan zonder navigatie: je weet wel ongeveer waar je heen wilt, maar je weet niet precies hoe je er moet komen. Een goed ondernemersplan biedt je niet alleen inzicht in je doelen, maar ook in de haalbaarheid van je onderneming. Bovendien willen zakelijke partijen, zoals banken en verzekeraars, graag weten wat je plannen voor je bedrijf zijn voordat ze met jou in zee gaan.
Hoe schrijf je een ondernemingsplan?
Voordat je een ondernemingsplan gaat schrijven, bepaal je eerst het doel en de doelgroep. Schrijf je alleen voor jezelf of ook voor mogelijke partners of investeerders? Wanneer je het bedrijfsplan ook voor anderen schrijft, moet het vanzelfsprekend een professionelere uitstraling krijgen dan een document dat alleen voor jezelf is bestemd.
Wat staat er in een ondernemingsplan?
In een ondernemingsplan beschrijf je dus wat je gaat doen, met wie, voor wie, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt. Hieronder vind je een korte beschrijving van de belangrijkste onderdelen. Een sterk ondernemersplan bevat een:
Samenvatting
Externe partijen kijken altijd eerst naar de samenvatting van je bedrijfsplan. Als die een goede indruk wekt, lezen ze verder. Schrijf eerst het ondernemersplan en maak als laatste een samenvatting van hooguit één A4’tje met de hoofdpunten van je bedrijfsplan.
Beschrijving van jezelf als ondernemer
Dit onderdeel is vooral belangrijk als je je ondernemingsplan ook voor externe partijen schrijft. Die willen graag meer over jou weten. Wat is je ervaring? Wat weet je van ondernemen? Maar ook voor jezelf is het goed om je ondernemersvaardigheden te beschrijven. Zo krijg je duidelijk welke rol in je bedrijf het beste bij je past.
Beschrijving van je bedrijf
In dit onderdeel van je bedrijfsplan beschrijf je tot in detail wat voor onderneming je voor ogen hebt. Welke producten of diensten ga je verkopen en aan wie? Welke rechtsvorm kies je? Hoe gaat je bedrijf heten? Vergeet niet te beschrijven wat jouw drijfveren zijn om dit bedrijf te beginnen.
Beschrijving van de markt
In dit onderdeel van je ondernemingsplan beschrijf je het huidige ondernemersklimaat in de sector en de branche waarin je gaat ondernemen. Hoe is op dit moment de economische situatie in die markt? Is er belangstelling voor jouw producten en/of diensten? Is die er vanuit het buitenland? Hoe groot is de concurrentie? Is er personeel te vinden? Op Insights, het kennisplatform voor sectorinformatie en trends, vind je heel veel informatie.
Marketingplan
Een eigen bedrijf starten is niet zo moeilijk: het laten groeien, dát is de echte uitdaging. Heb je al nagedacht over hoe je je product of dienst onder de aandacht brengt van je klanten? Zo niet, dan helpt een marketingplan je daarbij. Beschrijf in dit onderdeel van je ondernemingsplan je marketingdoelen: hoe en bij wie wil je bekend staan? En via welke marketingkanalen ga je die doelen bereiken?
Financieel plan
In dit onderdeel van je ondernemingsplan beschrijf je hoe je je bedrijf gaat financieren. Gebruik je daarvoor eigen vermogen? Of vraag je financiering aan de bank en/of investeerders? Maak een begroting waarin je zo goed mogelijk beschrijft welke kosten je verwacht en welke inkomsten.
Meer informatie: 'Een financieel plan maken: hoe doe je dat?'
Risicobeheersing
In dit onderdeel beschrijf je hoe je omgaat met risico’s en verantwoordelijkheden. Welke verzekeringen of vergunningen heb je nodig om probleemloos te kunnen ondernemen? Hoe garandeer je continuïteit na onvoorziene gebeurtenissen, zoals een brand of ongeval van een medewerker?
Heb je het ondernemingsplan af?
Ben je tevreden over de opzet van je ondernemingsplan? Laat het dan aan een partner, collega of compagnon lezen. Vraag om feedback over de indruk die jouw plan wekt. Staan er nog typfouten in? Is je plan compleet? Vergeet niet het logo van je bedrijf en de datum op de voorkant te zetten. Bedenk verder dat een ondernemersplan nooit helemaal af is. De werkelijkheid pakt immers altijd net iets anders uit, waardoor je je koers regelmatig moet corrigeren om je doelen te halen. Dat betekent dat je ondernemingsplan ook regelmatig bij moet werken.