Wat is een ondernemingsplan?
Een ondernemingsplan staat ook wel bekend als ondernemersplan, bedrijfsplan of businessplan. Hierin beschrijft u uw bedrijfsdoelen en met welke activiteiten u die doelen wilt bereiken. Met een goed ondernemingsplan zet u een duidelijk koers uit voor uzelf en kunt u na een tijdje controleren of u nog wel de juiste kant opgaat met uw bedrijf. Heeft u de resultaten bereikt die u voor ogen had bij de start van uw bedrijf of moet u uw doelen bijstellen?
Waarom een ondernemingsplan?
Natuurlijk kunt u als startende ondernemer ook een bedrijf beginnen zonder eerst een ondernemingsplan te maken. Dat is net zoiets als op reis gaan zonder navigatie: u weet wel ongeveer waar u heen wilt, maar u weet niet precies hoe u er moet komen. Een goed ondernemersplan biedt u niet alleen inzicht in uw doelen, maar ook in de haalbaarheid van uw onderneming. Bovendien willen zakelijke partijen, zoals banken en verzekeraars, graag weten wat uw plannen voor uw bedrijf zijn voordat ze met u in zee gaan.
Hoe schrijft u een ondernemingsplan?
Voordat u een ondernemingsplan gaat schrijven, bepaalt u eerst het doel en de doelgroep. Schrijft u alleen voor uzelf of ook voor mogelijke partners of investeerders? Wanneer u het bedrijfsplan ook voor anderen schrijft, moet het vanzelfsprekend een professionelere uitstraling krijgen dan een document dat alleen voor uzelf is bestemd.
Wat staat er in een ondernemingsplan?
In een ondernemingsplan beschrijft u dus wat u gaat doen, met wie, voor wie, hoe u dat gaat doen en wat u daarvoor nodig heeft. Hieronder vindt u een korte beschrijving van de belangrijkste onderdelen. Een sterk ondernemersplan bevat een:
Samenvatting
Externe partijen kijken altijd eerst naar de samenvatting van uw bedrijfsplan. Als die een goede indruk wekt, lezen ze verder. Schrijf eerst het ondernemersplan en maak als laatste een samenvatting van hooguit één A4’tje met de hoofdpunten van uw bedrijfsplan.
Beschrijving van uzelf als ondernemer
Dit onderdeel is vooral belangrijk als u uw ondernemingsplan ook voor externe partijen schrijft. Die willen graag meer over u weten. Wat is uw ervaring? Wat weet u van ondernemen? Maar ook voor uzelf is het goed om uw ondernemersvaardigheden te beschrijven. Zo krijgt u duidelijk welke rol in uw bedrijf het beste bij u past.
Beschrijving van uw bedrijf
In dit onderdeel van uw bedrijfsplan beschrijft u tot in detail wat voor onderneming u voor ogen heeft. Welke producten of diensten gaat u verkopen en aan wie? Welke rechtsvorm kiest u? Hoe gaat uw bedrijf heten? Vergeet niet te beschrijven wat uw drijfveren zijn om dit bedrijf te beginnen.
Beschrijving van de markt
In dit onderdeel van uw ondernemingsplan beschrijft u het huidige ondernemersklimaat in de sector en de branche waarin u gaat ondernemen. Hoe is op dit moment de economische situatie in die markt? Is er belangstelling voor uw producten en/of diensten? Is die er vanuit het buitenland? Hoe groot is de concurrentie? Is er personeel te vinden? Op Insights, het kennisplatform voor sectorinformatie en trends, vindt u heel veel informatie.
Marketingplan
Een eigen bedrijf starten is niet zo moeilijk: het laten groeien, dát is de echte uitdaging. Heeft u al nagedacht over hoe u uw product of dienst onder de aandacht brengt van uw klanten? Zo niet, dan helpt een marketingplan u daarbij. Beschrijf in dit onderdeel van uw ondernemingsplan uw marketingdoelen: hoe en bij wie wilt u bekend staan? En via welke marketingkanalen gaat u die doelen bereiken?
Financieel plan
In dit onderdeel van uw ondernemingsplan beschrijft u hoe u uw bedrijf gaat financieren. Gebruikt u daarvoor eigen vermogen? Of vraagt u financiering aan de bank en/of investeerders? Maak een begroting waarin u zo goed mogelijk beschrijft welke kosten u verwacht en welke inkomsten.
Meer informatie: 'Een financieel plan maken: hoe doe je dat?'
Risicobeheersing
In dit onderdeel beschrijft u hoe u omgaat met risico’s en verantwoordelijkheden. Welke verzekeringen of vergunningen heeft u nodig om probleemloos te kunnen ondernemen? Hoe garandeert u continuïteit na onvoorziene gebeurtenissen, zoals een brand of ongeval van een medewerker?
Heeft u het ondernemingsplan af?
Bent u tevreden over de opzet van uw ondernemingsplan? Laat het dan aan een partner, collega of compagnon lezen. Vraag om feedback over de indruk die uw plan wekt. Staan er nog typfouten in? Is uw plan compleet? Vergeet niet het logo van uw bedrijf en de datum op de voorkant te zetten. Bedenk verder dat een ondernemersplan nooit helemaal af is. De werkelijkheid pakt immers altijd net iets anders uit, waardoor u uw koers regelmatig moet corrigeren om uw doelen te halen. Dat betekent dat uw ondernemingsplan ook regelmatig bij moet werken.