Iemand aansprakelijk stellen
‘Wanneer iemand anders iets wel of niet heeft gedaan waardoor je materiële schade hebt, is het niet meer dan redelijk dat je die persoon vraagt die schade te vergoeden. In andere woorden: je kunt iemand aansprakelijk stellen,’ zegt Bert. ‘Of het nu gaat om een levering van handdoeken waar een weeffout in blijkt te zitten, of om een verkeerd geïnstalleerde cv-installatie waardoor een lekkage is ontstaan. Het belangrijkste is dat je de veroorzaker op een open en respectvolle manier aansprakelijk stelt en dat je dat zo snel mogelijk doet.’
Stap 1: Ga na wie je aansprakelijk moet stellen
Voordat je iemand aansprakelijk kunt stellen voor materiële schade, moet je je afvragen wie de eindverantwoordelijke is. Bert: ‘Dat is niet altijd de veroorzaker. Je kunt het beste de persoon aansprakelijk stellen met wie je een contract hebt, bij wie je de bestelling hebt geplaatst of waarmee je mondeling afspraken hebt gemaakt. Stel, je hebt een aannemer ingeschakeld om je badkamer te verbouwen. Na een week blijkt de radiator te lekken. In dat geval moet je niet bij de loodgieter die de radiator heeft geplaatst aankloppen, maar bij de aannemer. Hij moet de schade voor je herstellen en eventuele kosten die voortkomen uit de lekkage vergoeden.’
Stap 2: Verzamel bewijzen
Wanneer je iemand aansprakelijk wilt stellen, maak je de afhandeling van deze vervelende zaak een stuk eenvoudiger door de omvang van de schade nauwkeurig in kaart te brengen. Maak daarom foto’s van de schade en verzamel bonnen van gemaakte kosten. Verzamel daarnaast bewijsstukken zoals een contract, bestelbewijs of e-mail waarin je afspraken hebt gemaakt.
Ben je van plan om iemand via een brief of e-mail (zie stap 5) aansprakelijk te stellen? Stuur dan een overzicht van de kosten mee als bijlage. Bert adviseert: ‘Zorg voor een duidelijk en compleet dossier. Het is voor alle betrokken partijen vervelend als je later nog aanvullende claims indient of foto’s stuurt.’
Stap 3: Ga in gesprek
‘Schade wordt zelden met opzet veroorzaakt. En iedereen vindt het lastig om toe te geven dat er iets niet goed is gegaan’, vervolgt Bert. ‘Wanneer de veroorzaker - zonder persoonlijk contact vooraf – een formele brief krijgt waarin hij aansprakelijk wordt gesteld, zal hij direct in de verdediging schieten. Daarom raad ik aan om eerst zelf in gesprek te gaan met de veroorzaker. Dikwijls is één telefoontje al genoeg, zeker als het je lukt om kalm uit te leggen wat het probleem is.
Bijvoorbeeld: “Ik zag zojuist een vochtplek op het plafond; die blijkt uit de radiator te komen die jij vorige week hebt laten plaatsen. Kun jij de lekkage verhelpen en contact opnemen met je verzekeraar voor de ontstane schade?”
Stap 4: Schakel je verzekeraar in
Verwacht je geen positieve reactie van de veroorzaker of weigert hij of zij mee te werken aan een oplossing? Schakel dan je eigen verzekeraar in. Bert: ‘Bij voorkeur doe je een beroep op je rechtsbijstandverzekering . Zij kunnen je helpen de schade te verhalen. Dat is vooral prettig als niet helemaal duidelijk is wie de schuldige is. Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, meld je de schade bij je schadeverzekeraar. Wanneer de schade verzekerd is op je eigen polis, dan vergoedt de verzekeraar de kosten. Vervolgens gaat de verzekeraar de schade verhalen op de veroorzaker. Ben je niet verzekerd voor de schade? Dan moet je de veroorzaker zelf aansprakelijk stellen via een brief of e-mail.
Stap 5: Stuur een brief of e-mail naar de veroorzaker
Wanneer je iemand zelf officieel aansprakelijk gaat stellen voor materiële schade, adviseert Bert om een brief of e-mail te sturen waarin je dat op een duidelijke, maar vriendelijke manier doet. ‘Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze aangevallen worden, reageren ze al snel boos en hebben ze geen zin meer om samen op zoek te gaan naar een oplossing. Ook is het niet nodig om in je brief met aansprakelijkstelling met wetboekartikelen en wettelijke termijnen te strooien. Het volstaat om te melden dat er iets niet goed is gegaan en dat je de veroorzaker aansprakelijk stelt voor de daardoor ontstane schade.’