Ga direct naar de inhoud

Zakelijke rechtsbijstandverzekering: wat is het en heb jij er een nodig?

Rechtsbijstandverzekering wat en waarom.jpg

Als startende ondernemer wil je je vooral richten op het laten groeien van je bedrijf. Maar wat als je plotseling in een juridisch conflict belandt? Bijvoorbeeld door een klant die niet betaalt, of een contract dat verkeerd is opgesteld. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering krijg je dan juridische hulp. Monique Speijk (Productmanager Schade Zakelijk bij ABN AMRO Verzekeringen) en Sandra Kammeraat (Marketingadviseur bij ARAG) leggen uit wat deze verzekering inhoudt.

Wat is een zakelijke rechtsbijstandverzekering?

Monique: “Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd tegen zakelijke conflicten met anderen. Denk aan een klant die weigert te betalen, of een leverancier die zich niet aan afspraken houdt. Deze verzekering biedt juridische hulp, advies en vergoedingen voor bijvoorbeeld onafhankelijke deskundigen en proceskosten.”

Verschil rechtsbijstand- en aansprakelijkheidsverzekering

Sandra: “Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) ben je verzekerd tegen schade die jij of een medewerker veroorzaakt aan personen of spullen van anderen. In dat geval ben jij verantwoordelijk en dus aansprakelijk. Een (zakelijke) rechtsbijstandverzekering is juist bedoeld voor situaties waarin een ander jou schade toebrengt. En je dus juridische hulp nodig hebt. Een rechtsbijstandverzekering is niet verplicht, maar wel aan te raden.”

 

Waarom heb je een zakelijke rechtsbijstandverzekering nodig?

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Ook als het gaat om verzekeren. Monique legt uit waarom een zakelijke rechtsbijstandverzekering juist voor starters belangrijk is: “Als starter moet je veel regelen. Je denkt dan misschien niet meteen aan het krijgen van een conflict. Maar ook als beginnend ondernemer kun je in vervelende discussies met anderen belanden. Een conflict kan echt iedereen overkomen. Het is een groot misverstand om te denken: ‘dat gebeurt mij niet’.”

Sandra: “Wij zien dat steeds meer ondernemers een conflict krijgen. Het overkomt zelfs elke ondernemer – gemiddeld – eens in de vijf jaar! Dat komt onder andere doordat de maatschappij verhardt en klanten en medewerkers steeds mondiger worden. Met deze top vijf van geschillen krijgen ondernemers het vaakst te maken:

  1. Contracten: conflicten over incasso’s, inkoop en overeenkomsten.
  2. Arbeid: geschillen over ziekte, ontslag of functioneren van personeel.
  3. Verkeer: conflicten na een verkeersongeval.
  4. Huur: problemen rondom opzegging, gebreken, onderhoud of renovatie van bedrijfspanden.
  5. Bestuursrecht: geschillen over bestemmingsplannen of bouwvergunningen.”

 

Wanneer is een zakelijke rechtsbijstandverzekering verstandig?

Sandra: “Of je een rechtsbijstandverzekering nodig hebt, hangt af van het aantal partijen waarmee je zaken doet. Hoe meer zakelijke verbintenissen je hebt, hoe meer risico je loopt. Dat geldt ook voor het aantal medewerkers dat je in dienst hebt. Hoe meer personeel, hoe groter de kans op een conflict. Voor kleine ondernemers zonder eigen juristen is deze verzekering zeker aan te raden.

Vraag jezelf ook af: kan ik het financieel dragen als ik in een juridisch conflict beland? Veel bedrijven kunnen dat niet. Een rechtsbijstandverzekering is dan een goede investering om je bedrijf draaiende te houden.”

Voordelen van een rechtsbijstandverzekering

Sandra en Monique leggen uit wat de voordelen van een zakelijke rechtsbijstandverzekering zijn:

Altijd toegang tot specialisten

Sandra: “Soms geven ondernemers als argument om geen rechtsbijstandverzekering af te sluiten, dat ze bij een conflict wel ‘naar de advocaat op de hoek’ gaan. Of dat ze een kennis hebben met een juridische achtergrond. Maar iemand moet dan maar net het specialisme hebben dat jij nodig hebt én beschikbaar zijn. Bij een rechtsbijstandsverzekeraar kun je altijd terecht. Zo hebben we bij ARAG 500 verschillende juristen en advocaten in dienst, met allemaal een specifiek rechtsgebied. Wij zeggen weleens: verzekeraars zijn eigenlijk de grootste advocatenkantoren van Nederland.”

Hulp bij incassoproblemen

Monique: “Een ander groot pluspunt is dat je altijd recht hebt op incassobijstand. Bijvoorbeeld als een factuur niet wordt betaald. De verzekeraar neemt het incassotraject dan van je over en stuurt de betalingsherinneringen uit.

Juridisch advies inwinnen

Ook kun je met deze verzekering altijd advies inwinnen. Bijvoorbeeld wanneer je vermoedt dat een situatie met een medewerker of klant de verkeerde kant op dreigt te gaan. Door op tijd aan de bel te trekken en advies te vragen, kun je vaak een conflict al voorkomen.”

Ontzorgen

Sandra: “En vergeet tot slot de emotionele gevolgen van een conflict niet. Het kan veel stress veroorzaken en energie kosten. Zeker wanneer een conflict tot een proces leidt. Het is dan fijn als een juridisch expert alle regelzaken van je overneemt.”

 

Wat is verzekerd (en wat niet)?

Monique: “Wat verzekerd is met de zakelijke rechtsbijstandverzekering, verschilt per verzekeraar. Ook hangt het af van de module(s) die je kiest. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Conflicten met klanten, afnemers en leveranciers;
  • Arbeidsconflicten met medewerkers;
  • Onbetaalde facturen en andere incassozaken;
  • Geschillen met de overheid, zoals het weigeren van een vergunning;
  • Proceskosten, hulp van onafhankelijke deskundigen en juridisch advies;
  • Rechtsbijstand voor medewerkers voor conflicten die ontstaan tijdens werktijd.

Niet verzekerd

Er zijn ook zaken die uitgesloten zijn, zoals:

  • Conflicten die vallen onder het belastingrecht.
  • Een geschil dat je kon zien aankomen. Of een conflict dat je al had op of vóór de ingangsdatum van de verzekering.
  • Geschillen die niets te maken hebben met jou als ondernemer of je bedrijfsactiviteiten.
  • Conflicten die zijn ontstaan doordat je de wet (bewust) hebt overtreden.

Nogmaals: de exacte dekking hangt af van de verzekeraar en de module(s) die je afsluit. Neem voor een goed advies daarom altijd contact op met je adviseur.”

Particuliere rechtsbijstandverzekering dekt geen zakelijke geschillen

Sandra: “Het is belangrijk om te benadrukken dat je met een particuliere rechtsbijstandverzekering niet verzekerd bent bij zakelijke conflicten. Gebeurt er bijvoorbeeld onder werktijd of tijdens woon-werkverkeer iets met een medewerker dat leidt tot een conflict, dan ben jij als werkgever verantwoordelijk. Het is dan wel zo prettig als de medewerker bij jou terechtkan voor juridische hulp. Oók als hij een particuliere rechtsbijstandverzekering heeft. Zo zorg je goed voor je personeel en dat getuigt van goed werkgeverschap.”

 

Wat kost een zakelijke rechtsbijstandverzekering?

Sandra: “De kosten voor een zakelijke rechtsbijstandverzekering zijn afhankelijk van jouw situatie. Als zzp’er heb je geen personeel. Je loopt dan dus geen risico op een arbeidsconflict met medewerkers. Voor een mkb’er is dat juist wel het geval. Rechtsbijstandverzekeringen zijn daarom modulair opgebouwd, zodat je zelf kunt kiezen welke risico’s je wilt verzekeren. Het is verstandig om de verzekering altijd via een adviseur af te sluiten. Zo krijg je een goed beeld van de risico’s die je ondernemer loopt. Ook kan hij helpen bij het kiezen van de juiste modules.”

Voorkom hoge juridische kosten

Monique: “Startende ondernemers vinden de verzekering vaak een grote kostenpost. Maar het inschakelen van een jurist bij een conflict is veel duurder. Vooral als een zaak ingewikkeld is. Of als je een advocaat met een bepaald specialisme nodig hebt. En als het tot een rechtszaak komt, kunnen de kosten helemaal flink oplopen. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering voorkom je dat. De kosten voor de verzekering vallen dan uiteindelijk wel mee. Na een paar uur om tafel met een advocaat heb je de premie al terugverdiend. Ook staat er een team van juristen klaar om te helpen.”

 

Tips bij het afsluiten van de verzekering

  • Schakel altijd een verzekeringsadviseur in. Hij helpt bij het in kaart brengen van jouw risico’s. En bij het kiezen van de module(s) die jij nodig hebt.
  • Let goed op de uitsluitingen. Een conflict dat je kon zien aankomen, is nooit verzekerd. Dat geldt ook voor een geschil dat je al had op of vóór de ingangsdatum van de verzekering.
  • Trek op tijd aan de bel en meld juridische kwesties direct. Hoe sneller een zaak wordt opgepakt, hoe groter de kans op een oplossing. Bovendien voorkom je dat een conflict langzaam groter wordt. Een conflict dat te laat wordt gemeld, kan daardoor uitgesloten worden van de dekking.
  • Overweeg je om ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) af te sluiten? Dan is het verstandig om die bij dezelfde verzekeraar onder te brengen. Zo weet je zeker dat een kwestie goed wordt afgehandeld.

Geschreven door

Ook interessant