Door de coronacrisis viert maaltijdbezorging hoogtij. Logisch, want uit eten konden we niet en voor restaurateurs was het dé manier om nog iets te verdienen. Helaas hebben niet alle horecaondernemers de bijkomende risico’s op het netvlies. Wij verzekeren al jaren een aantal grote bezorgketens, die met e-bikes bezorgen. Zeer regelmatig krijgen we meldingen van ongelukken binnen, waardoor wij als geen ander weten waar de grootste gevaren schuilen.
Jong en roekeloos
De meeste bezorgers zijn jong. Gelukkig is vanaf zomer 2020 de minimumleeftijd voor maaltijdbezorgers verhoogd naar 16 jaar. Daarvoor zagen we kinderen van 13 de weg opgaan met een e-bike. Hoe jonger, hoe roekelozer lijkt wel. Maar ook oudere jongeren lijken zich niet bewust van de gevaren die ze lopen in het verkeer. Ze knallen van de stoep af zonder te kijken. Of ze hebben de hele rit vooral oog voor hun mobiel. Bovendien gaan die e-bikes behoorlijk snel en hoort u ze niet aankomen.
De werkgever is verantwoordelijk
Als werkgever is de veiligheid van uw bezorgers en die van hun medeweggebruikers uw verantwoordelijkheid. U kunt dan ook aansprakelijk worden gesteld als uw bezorgers onderweg schade veroorzaken. Bovendien, u moet er toch niet aan denken dat uw bezorger een ernstig ongeluk krijgt? Ik vind het vreselijk als ik hoor dat een jongen van 16 tijdens zijn bijbaantje blijvend invalide raakt. En het kan nog erger, zo blijkt uit dit artikel in het AD.
Hoe voorkomt u schade?
Met de kennis die we bij ABN AMRO Verzekeringen hebben over veelvoorkomende schades, heb ik deze 5 preventietips opgesteld.
Tip 1: Zorg dat uw bezorgers goed zichtbaar en beschermd zijn
Het is alweer vroeg donker en maaltijdbezorgers gaan vaak zo hard, dat u ze als bestuurder van een auto nauwelijks aan ziet komen. Check daarom regelmatig de fietsverlichting. Zorg verder voor reflecterende kleding en fietshandschoenen. Liefst dichtgeweven kleding die ook nog beschermt bij een val. En een fietshelm is natuurlijk niet stoer, maar wel heel verstandig!
Tip 2: Geef een opfriscursus verkeersregels
Veel van de ongelukken die bij ons worden gemeld, ontstaan doordat de bezorger geen voorrang verleende. Tieners die nog geen rijbewijs hebben. hebben vaak geen idee van de verkeersregels. Aan u de schone taak om ze bij te scholen. Bijvoorbeeld door eens in de zoveel weken de belangrijkste regels nog eens uit te leggen. Door ze te ‘overhoren’ via een quiz (waarmee ze iets kunnen winnen), vergroot u de kans dat ze die regels ook echt gaan toepassen.
Tip 3: Monteer een telefoonhouder op het stuur
Hoe komt u het snelst op het bezorgadres? Dat vertelt Google Maps u natuurlijk. Ontmoedig uw bezorgers met de telefoon in de hand te fietsen. Verplicht ze hun telefoon in de houder te doen en de instructies via hun ‘oortjes’ te volgen. Zo voorkomt u meten dat ze naar (te) harde muziek luisteren. Vergeet niet te vermelden dat de boete voor rijden met een telefoon in de hand 95 euro is (en dat ze die zelf moeten betalen).
Tip 4: Check uw AVB op schade aan derden tijdens bezorgen
Controleer of uw AVB (bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering) schade dekt aan derden tijdens het bezorgen. Verder is het belangrijk om te weten of uw verzekeraar een e-bike als fiets of als gemotoriseerd voertuig ziet. Dat is een netelig discussiepunt in verzekeringsland. Door dit bij uw verzekeraar na te vragen voorkomt u dat uw bezorgers onverzekerd de weg op gaan.
Tip 5: Sluit een goede rechtsbijstandverzekering af
Niet alle ongelukken worden door de bezorgers zelf veroorzaakt. Omdat ze zo snel zijn, zien veel automobilisten ze simpelweg niet aankomen. Met een goede rechtsbijstandverzekering krijgt u hulp bij het verhalen van uw financiële schade, zoals een kapotte fiets of loondoorbetaling wanneer uw bezorger tijdelijk niet kan bezorgen.
WEGAM als schade bezorger niet elders verzekerd is
De Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen (WAM) beschouwt een e-bike als gemotoriseerd voertuig. Het is daarom belangrijk dat u een WEGAM-verzekering afsluit. WEGAM staat voor Werkgevers Aansprakelijkheid voor bestuurders van Motorrijtuigen. Als uw bezorger bijvoorbeeld uitglijdt op een glad wegdek – of op een andere manier buiten iemand anders schuld een ongeluk krijgt – wordt de schade gedekt door de WEGAM. Wij zien dat ondernemers die sinds de crisis zijn gaan bezorgen, niet weten dat ze een WEGAM moeten hebben. Terwijl de schade zó hoog kan oplopen, dat de ondernemer er failliet door kan gaan.