Wat gaat er veranderen?
Volgend jaar gaan de belastingregels voor zakelijk rijden veranderen: voor bestelauto’s met grijs kenteken gelden dan dezelfde belastingregels als voor personenauto’s. ‘Die regels zijn best ingewikkeld en niet altijd even logisch. Dat komt doordat de overheid ze neemt om de belastingopbrengst te verhogen én tegelijkertijd wil ze ondernemers stimuleren elektrisch te gaan rijden,’ licht Edo toe. ‘De veranderingen gaan zo snel, dat het voor jou als ondernemer nauwelijks bij te houden is. Door de belangrijkste op een rijtje te zetten, helpen we je beslissen wat het juiste moment is om welk soort bestelbus aan te schaffen.’
De bpm-vrijstelling verdwijnt
Een van de belangrijkste veranderingen is, dat per 1 januari de bpm-vrijstelling voor ondernemers verdwijnt. Bpm staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. ‘Deze belasting betaal je eenmalig als je een nieuwe auto koopt en komt bovenop de aanschafprijs,’ legt Edo uit. ‘Sinds 2007 kun je als ondernemer een vrijstelling krijgen voor de bpm. Je moet dan wel aan een aantal regels voldoen. Zo moet je mimimaal 10 procent van de kilometers met het busje voor de zaak rijden en mag je geen zitplaatsen in de laadruimte hebben. Deze ondernemersvrijstelling wordt per 1 januari 2025 afgeschaft, althans, voor bestelbussen die op diesel of benzine rijden.’
Hoe meer CO2, hoe hoger de bpm
De overheid wil de uitstoot van CO2 op de weg verlagen. Daarom koppelt ze de hoogte van de bpm aan de CO2-uitstoot. ‘Je betaalt na 1 januari meer bpm als je bus meer CO2 uitstoot,’ licht Edo toe. ‘Voor een dieselbus betaal je dus meer bpm dan een bus die rijdt op benzine. Alleen voor elektrische bestelbussen betaal je 1 januari alleen een eenmalig bedrag van € 360,-. Op die manier prikkelt de overheid ondernemers om duurzamer te gaan rijden. Voor een bestelbus op diesel of benzine die je dit jaar koopt, maar die volgend jaar pas geleverd kan worden, geldt een overgangsregeling: ook daarvoor hoef je geen bpm te betalen.’
Gevolgen voor je verzekering
En wat betekent deze maatregel voor je autoverzekering? ‘Als je bpm betaalt, moet je dat bedrag ook meeverzekeren,’ licht Edo toe. ‘Bestelbusjes zijn helaas nog steeds erg populair bij autodieven. Wanneer je kiest voor een beperkte of volledige cascoverzekering, verzeker je de waarde van de bus. Als je bus dan wordt gestolen, krijg je de waarde van de bus terug. Maar je moet dan ook opnieuw bpm betalen. Daarom wil je dus ook de bpm meeverzekeren. Dat leidt vanzelfsprekend tot een iets hogere premie.’
Meer informatie: 'Bestelbus gewild bij dieven'
Hoe zit het met andere belastingen?
Naast de eenmalige bpm, zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je een nieuwe bestelbus wilt aanschaffen. Zo hoef je dit jaar voor een volledige elektrische auto nog geen motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel ‘wegenbelasting’ genoemd) te betalen. Edo: ‘Ook dat gaat per 1 januari veranderen: volgend jaar krijg je nog 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Wel betaal je nog steeds minder motorrijtuigenbelasting als je je bestelauto voor je onderneming gebruikt.
En als je meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt, moet je de bijtelling niet vergeten. De verlaagde bijtelling voor volledig elektrische auto’s stijgt volgend jaar licht: van 16 naar 17 procent. Voor bussen die wel CO2 uitstoten, betaal je ook volgend jaar 22 procent bijtelling.’
Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst: Bestelauto en Ondernemers: auto van de zaak, bijtelling, btw.
Wat kan ik als ondernemer doen?
‘Waar het op neer komt, is waar je eigen prioriteiten liggen,’ zegt Edo. ‘Heb je weinig reserves en wil je een zo goedkoop mogelijke bus aanschaffen of wil je je bedrijf verduurzamen?’
Advies voor de krappe beurs
‘Je kunt nog snel voor het einde van het jaar een nieuwe bestelbus kopen; daarmee ontloop je de nieuwe bpm-verplichting,’ zegt Edo. ‘Dat geldt dus ook voor een bus die je nog dit jaar aanschaft, maar die pas volgend jaar geleverd kan worden. Houd er dan wel rekening mee dat je méér wegenbelasting betaalt en een hogere bijtelling dan wanneer je emissievrij (volledig elektrisch) rijdt. En als je vanwege de kosten voor diesel kiest, houd er dan rekening mee dat er steeds meer en strengere milieuzones komen. Zo krijgt Zwolle per 1 januari 2025 een zero-emissiezone. Net als in ongeveer 30 andere steden in het land, mogen er dan geen vervuilende auto’s meer in de binnenstad rijden.’
Advies voor de duurzame ondernemer
Ben je als ondernemer vooral op zoek naar manieren om bij te dragen aan een groenere toekomst? Dan is dit een goed moment om voor elektrisch te kiezen. Je hoeft dan ook geen haast te maken met je aankoop. Wel gaat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting de komende jaren stapsgewijs verdwijnen. En ook voor de bijtelling is het wél belangrijk dat je zo snel mogelijk je nieuwe, elektrische bus koopt: je profiteert namelijk nog 60 maanden (5 jaar dus) na de eerste toelating van de auto op de weg van het lage tarief.’
Tip: Profiteer bij de aanschaf van een elektrische bestelbus van de MIA en VAMIL-regeling.
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn twee verschillende regelingen voor milieubewuste ondernemers, die vaak worden gecombineerd. Ze leveren fiscale voordelen voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals een elektrische bestelbus of een oplaadpunt.
Lees meer op: Milieu-investeringsaftrek (MIA)/Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
Verzekeren kan snel
Mocht je nog voor het eind van het jaar een nieuwe bus aanschaffen, dan kun je die snel verzekeren. Edo: ‘We hebben speciaal voor bestelauto’s een nieuwe, online aanvraagmogelijkheid op de website. Je ziet daar meteen wat de premie is en je kunt de verzekering direct afsluiten, ook in het weekend of ‘s nachts. Omdat we het bij ABN AMRO Schadeverzekeringen belangrijk vinden om bij te dragen aan een duurzamere economie, helpen we ondernemers graag met verduurzamen. Daarom zijn bij de elektrische autoverzekering ook je laadstation en -kabels tegen schade door brand, storm, diefstal, overspanning en vandalisme verzekerd.’