Ga direct naar de inhoud

Doorgereden na een aanrijding?

Doorrijden na aanrijding.jpg

Het zal je gebeuren: een van je medewerkers veroorzaakt een aanrijding. In paniek rijdt hij weg bij het ongeval. In dit artikel vertelt Marcel Hoenders, schadebehandelaar bij ABN AMRO Verzekeringen, wat een veroorzaker van een aanrijding in zo’n geval het beste kan doen. Ook geeft hij tips over hoe jij veilig rijgedrag kunt bevorderen bij je medewerkers. Voorkomen is tenslotte beter…

Werkgever heeft een belangrijke taak

Onze schadebehandelaars krijgen soms klanten aan de lijn die vertellen dat een medewerker in paniek is doorgereden na een aanrijding. Niet zoals het zou moeten, maar wel begrijpelijk. De medewerker is bang voor de gevolgen, zeker als het ongeluk gebeurt tijdens werktijd; met een auto van de zaak. Als werkgever is het jouw taak om te voorkomen dat je personeel schade veroorzaakt aan derden. En als dat dan toch gebeurt, help je de schade te beperken. 

 

Hoe vaak gebeurt het?

In Nederland rijdt er drie keer per dag iemand door na een aanrijding met letsel als gevolg. ‘Een ongelooflijk hoog aantal,’ zegt Marcel. ‘In veel gevallen rijden mensen door omdat vluchten een stressreactie is. Zodra ze weer helder kunnen denken, durven ze niet meer terug te keren naar de plaats van het ongeluk, terwijl ze daarmee erger kunnen voorkomen. Bovendien realiseren mensen zich vaak niet dat ze door de aanrijding verantwoordelijk zijn voor een goede afhandeling.’

 

Gevolgen van doorrijden

Doorrijden na een ongeluk kan vervelende gevolgen hebben. ‘Wanneer de medewerker een fietser heeft aangereden of door een onoplettendheid op een andere auto is gebotst, stelt de andere weggebruiker hem of haar aansprakelijk voor de schade,’ legt Marcel uit. ‘Doorrijden voorkomt dat niet, want de politie vindt de dader meestal alsnog via getuigenverklaringen of camerabeelden. En omdat de werknemer is doorgereden en daarmee een overtreding heeft begaan, heeft een verzekeraar het recht om de schade niet te vergoeden.’

‘Bovendien kan de medewerker een geldboete of zelfs een gevangenisstraf krijgen,’ vervolgt Marcel. ‘De werknemer is ook strafbaar als hij of zij iemand die hulp nodig heeft na de aanrijding in hulpeloze toestand achterlaat. Dit geldt niet alleen als de medewerker schuld heeft aan de aanrijding, maar ook als dat niet het geval is. En in zeer ernstige gevallen neemt de politie het rijbewijs van de werknemer in.’ 

 

Wat moet je doen na doorrijden?

Wat kan een medewerker doen na wegrijden bij een aanrijding waarbij iemand (ernstig) gewond is geraakt? Marcel: ‘Wat veel mensen niet weten, is dat je na de aanrijding twaalf uur de tijd hebt om je alsnog bij de politie te melden. Dat kan door te bellen naar 0900-8844. De werknemer is daardoor niet langer strafbaar voor het doorrijden. Als je je zo snel mogelijk meldt bij de politie, voorkom je dus dat je verdachte wordt van een misdrijf en later wordt aangehouden.’

Doorrijden na materiële schade

En dan zijn er nog aanrijdingen, waarbij geen slachtoffers vallen, maar de medewerker wel materiële schade veroorzaakt. Wat doe je die in die gevallen?

  • Heeft je medewerker wegmeubilair geraakt, zoals een lantaarnpaal of verkeersbord? Zorg dat dat zo snel mogelijk bij de verzekeraar wordt gemeld: die regelt het met de wegbeheerder. Zorg ervoor dat het voorval ook gemeld wordt bij de gemeente. Doet de medewerker dat niet, loopt hij of zij kans op een straf of boete: een getuige kan de aanrijding gezien hebben of het kan zijn vastgelegd door een beveiligingscamera. 
  • Heeft je medewerker een geparkeerde auto beschadigd, bijvoorbeeld tijdens het uitparkeren? Laat hem of haar een briefje achterlaten met vermelding van contactgegevens en de naam van de verzekeraar, zodat de eigenaar van de beschadigde auto de schade kan verhalen op jouw WAM-verzekering.

 

Veilig rijgedrag bevorderen

Nog mooier zou het zijn als je als werkgever aanrijdingen kunt helpen voorkomen. Volgens het CSB vielen er in 2022 maar liefst 745 doden en 8.300 gewonden in het verkeer. ‘De cijfers over 2023 zijn nog niet volledig, maar dat die nóg hoger zijn staat vast, want het aantal verkeersongelukken groeit schrikbarend snel,’ licht Marcel toe. ‘Een groot deel van de ongelukken wordt veroorzaakt door roekeloos rijgedrag: telefoongebruik tijdens het rijden of te hard rijden. Nog te veel mensen denken dat dat zonder gevaar kan. Als werkgever kun je ongelukken helpen voorkomen door bij je personeel de bewustwording over de risico’s van roekeloos rijgedrag te vergroten.’

Bewustwording vergroten

Marcel: ‘Ook wij als tussenpersoon doen alles wat in onze macht ligt om het aantal letselschades te verminderen, en ook wij doen dat door bewustwording over risico’s te vergroten. In onderstaand filmpje laten we zien hoe telefoongebruik in de auto kan uitmonden in een nachtmerrie. Een bestuurder vertelt hoe hij een dodelijk ongeluk heeft veroorzaakt door nog even iemand terug te bellen.’ 

Dodelijk ongeluk door telefoongebruik onderweg

Koen was op weg naar Amsterdam via de A4. Onderweg wilde hij nog even iemand terugbellen. En toen gebeurde het: een ongeluk dat zijn leven voorgoed zou veranderen. In deze video vertelt hij zijn verhaal.

    ‘Minder ongelukken betekent niet alleen minder (dodelijke) slachtoffers, maar ook minder schade,’ voegt Marcel toe. ‘Daar hebben we allemaal baat bij, want hoe minder schade de verzekeraars hoeven te vergoeden, hoe lager we de premie kunnen houden.’ 

     

    Wat zou je medewerker moeten doen na een aanrijding?

    Bewustwording vergroten betekent ook je personeel informeren over wat ze wél moeten doen na een aanrijding. Marcel: ‘In de eerste plaats is het van levensbelang dat je medewerker na een ongeval 112 belt. Zeker wanneer iemand gewond is geraakt tijdens het ongeluk. Druk verder je medewerkers op het hart dat ze ruzie met de andere weggebruiker(s) of omstanders vermijden. En omdat doorrijden na een ongeluk strafbaar is, moeten ze ter plaatse blijven totdat de politie toestemming geeft te vertrekken.’ 

    Geschreven door

    Ook interessant