Ga direct naar de inhoud

Een inspectie, wat nu?

Inspectie.jpg

Ondernemingen met een verhoogd risico op brand of andere schade, kunnen een risicodeskundige van de verzekeringsmaatschappij op bezoek krijgen. Veel ondernemers zien daar tegenop of verwachten dat zo’n inspectie hen op hoge kosten jaagt. Henk-Jan van Baak, een van de risicodeskundigen van Nationale Nederlanden, legt uit dat je ook veel baat kunt hebben bij een inspectie. Je krijgt immers gratis advies en bruikbare tips waarmee je de continuïteit van je bedrijf kunt veiligstellen.

Welke bedrijven worden geïnspecteerd?

‘Wij gaan op bezoek bij grotere bedrijven in een branche of op een locatie met een hogere risicogevoeligheid. Denk aan houtbewerkings- of transportbedrijven. We komen nooit onverwachts en altijd op een moment dat het uitkomt. Bij een inspectie vragen we de ondernemer eerst naar wat zijn bedrijf doet en hoe en maken dan samen een rondje door het bedrijf. Daar kijken we naar de elektra, opslag, installaties, de keuken: naar alles wat schade kan opleveren. Na afloop krijgt hij een verslag met verbeterpunten. Doorgaans komen we na een paar jaar nog eens kijken.

 

Verborgen risico’s

Met onze risicobeoordeling helpen we de risico’s inzichtelijk te maken en te verminderen. Ik noem het ook wel een spiegelmoment. Wij letten op andere zaken dan de ondernemer. Bovendien hebben wij veel ervaring met schades en hoe die kunnen ontstaan en delen die kennis graag om herhaling te voorkomen. Het komt bijvoorbeeld vaker voor dan je denkt dat bedrijven in vlammen omgaan omdat poetsdoeken met olie gaan broeien en spontaan ontbranden. Daar waarschuwt het etiket voor, maar bijna niemand leest dat.

Maatregelen hoeven niet altijd duur te zijn; soms ben je met een paar tientjes al klaar.

Achterstallig onderhoud

Jammer genoeg denken nog steeds veel ondernemers dat schade alleen bij anderen gebeurt, nooit bij hen, en besluiten dan te besparen op onderhoud. De meeste kosten die ondernemers moeten maken naar aanleiding van een risicobeoordeling, betreffen dan ook achterstallig onderhoud. In sommige gevallen zijn inderdaad duurdere ingrepen nodig om verzekerbaar te kunnen zijn. Maar maatregelen hoeven niet altijd duur te zijn. Soms ben je met een paar tientjes al klaar.

 

Goedkope oplossing

Mijn collega Bob deed bijvoorbeeld een inspectie bij een bowling. Zoals je in het filmpje kunt zien, had die ondernemer zijn zaak netjes op orde. Bob heeft hem nog wel een paar tips gegeven zoals een waterslotje (ook wel ‘waterstop’ genoemd) op het koffieapparaat: daarmee beperk je waterschade wanneer een leiding scheurt. Als je dat niet doet, kunnen duizenden liters water een enorme hoeveelheid schade aanrichten. Zo’n dingetje kost 15 euro en kun je eenvoudig zelf plaatsen.

 

Simpel maar doeltreffend

Tijdens een inspectie bij een machinefabriek zag Bob dat de gasslangen waren verouderd en poreus waren geworden. Andere simpele, maar belangrijke tips die hij daar kon geven: zet gasflessen die je niet gebruikt buiten en zorg dat de deksel altijd goed op de vlamdovende afvalbak zit, zodat áls er iets in gaat branden, er geen zuurstof bij kan en de brand weer dooft.

 

Veiligheid vergroten

Gelukkig zijn de meeste ondernemers achteraf blij met onze komst. We zijn kritisch, maar wel in het belang van de ondernemer. Met onze adviezen kan hij immers zijn eigen veiligheid, die van zijn werknemers en van zijn bezoekers vergroten. Bovendien kan hij daarmee zorgen dat hij zijn onderneming kan blijven voortzetten. Want als die in vlammen opgaat, gaat er meer verloren dan alleen spullen.’

Geschreven door

Ook interessant