De drie mannen, zakelijke verenigd in De Pizzaboer B.V, kennen elkaar van hun eerste baantje als pizzabezorger voor Domino’s. ‘Het begon op mijn eenentwintigste als een bijbaantje,’ vertelt Hugo. ´Na een poosje werd ik parttime leidinggevende. Na mijn studie Communicatie & Marketing in Groningen ben ik fulltime gaan werken op het servicekantoor, in diverse marketingfuncties. Jorrit en Jeroen hebben de afgelopen twaalf jaar altijd in de winkels gewerkt, de laatste jaren beide als vestigingsmanager en regiomanager.’
Goed instapmoment
In 2020 vatte Hugo samen met Jorrit het plan op om te gaan franchisen. ’We begonnen met twee winkels: in Hoogezand en in Winschoten. Binnen een paar maanden kwam daar een vestiging in Stadskanaal bij. We hadden niet op een beter moment kunnen instappen. Hoewel Corona voor iedereen in Nederland een uitdagende periode was, was er destijds een grote vraag naar de bezorging van maaltijden. Daarin konden wij iets in betekenen.’
Jeroen is een jaar eerder gaan franchisen in Limburg. ‘Op het hoogtepunt had hij daar zeven winkels. Hij wilde weer terug naar het noorden en toen zijn we gaan praten. Hij verkocht zijn winkels en samen namen we vervolgens acht bestaande Domino’s vestigingen over in Groningen. De grootste overname tot nu toe in Nederland, waar we ruim een jaar mee bezig zijn geweest. Overigens is dat minder ingewikkeld dan een ‘gewone’ overname: het gaat via een vaste formule, ook voor banken en boekhouders.’
Verschil maken
De winkels van Domino’s werken volgens een bewezen concept. Alle 374 vestigingen verkopen dezelfde pizza’s, die worden bezorgd met ongeveer dezelfde e-scooters of e-bikes. Daarnaast staan er diverse snacks, sandwiches en salades op het menu. Er staat daarom geen Domino’s Pizza meer op de gevel, alleen Domino’s. ‘Het hoofdkantoor kan voorzien in een aantal zaken, zoals een boekhoudsysteem en boekhouders. En je hoeft je minder druk te maken over productontwikkeling en marketing, omdat het hoofdkantoor ook dat grotendeels regelt. Daardoor kunnen we de overhead vrij laag houden. Maar de onderneming draaien, dat is wel iets wat je zelf moet doen. Als ondernemer kun je het verschil maken in hoe efficiënt je de winkel laat draaien en hoe je je lokale marketing inplant.’