Tip 1: Schrijf een groeiplan
Groeien is een ruim begrip. Daarom is het goed om vooraf uw doelen in kaart te brengen. Hoe en waarin wilt u precies groeien? Wilt u meer producten of diensten gaan verkopen? Wilt u uw afzetmogelijkheden vergroten? Wilt u naar een groter pand? Kortom, waar wilt u naartoe; wat is uw ambitie, waar ligt uw focus? Als u dat weet, wordt het makkelijker om uw doelen te bereiken. Een groeiplan helpt u bovendien als u voor uw groeiplannen financiering gaat aanvragen.
Tip 2: Zoek de juiste medewerkers
Groeien kunt u niet alleen. Daarvoor heeft u competente en gemotiveerde medewerkers nodig. Denk aan een expert op het gebied van automatisering, een goede verkoopmanager en een communicatiespecialist. Het kan zijn dat die medewerkers al aanwezig zijn in uw organisatie, eventueel na de juiste bijscholing. Zo niet, denk dan goed na over de vacature die u gaat plaatsen: welke vaardigheden, welke ervaring heeft u nodig voor groei van uw bedrijf?
Als u moeite heeft om ervaren professionals te vinden, bedenk dan dat juniors aannemen ook zo z’n voordelen heeft: niet alleen zijn ze goedkoper, zij staan doorgaans te popelen om zich te ontwikkelen. U kunt ze dus nog helemaal vormen tot de voor uw bedrijf ideale medewerker. Bovendien, ontwikkelmogelijkheden maken uw bedrijf extra aantrekkelijk voor sollicitanten en dat is een groot voordeel in deze krappe arbeidsmarkt.
Tip 3: Denk goed na over de rolverdeling
Groei van uw bedrijf betekent ook: groeien als ondernemer. Dat kan betekenen dat u zelf ook bepaalde competenties moet ontwikkelen. Groeien is ook durven delegeren. U hoeft niet alles zelf te beslissen: uw bedrijf kan pas gaan groeien, als u in staat bent om zaken aan een ander over te laten.
Zeker als u van start-up naar scale-up gaat, is de verleiding groot om in de rol van manager te stappen. Alleen, in die rol heeft u geen tijd meer om te ondernemen: om u bezig te houden met grote lijnen en innovaties. Neem liever een manager in dienst die het dagelijkse reilen en zeilen van u overneemt.
Tip 4: Kijk kritisch naar uw processen
Groeien als bedrijf kan alleen als uw bedrijfsprocessen meegroeien. Kijk daarom kritisch naar alle onderliggende processen: zijn die wel berekend op groei? U helpt de groei van uw bedrijf door te investeren in automatisering en digitalisering van processen. Denk aan digitalisering van het factuurproces, aan een CRM-systeem dat de verkoopafdeling kan ondersteunen, een geautomatiseerde orderpicking in uw magazijn. De ontwikkelingen op dit gebied gaan zo snel, dat het geen overbodige luxe is om u goed te laten adviseren over de mogelijkheden voordat u een grote investering doet.
Tip 5: Blijf zoeken naar kansen en mogelijkheden
Groeien doet u niet op dinsdag. Daarmee bedoelen we, dat succesvolle groei een ongoing proces is. Om die reden is het belangrijk dat u altijd op zoek blijft naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Lees vakliteratuur, ga naar congressen, word lid van de branchevereniging, spreek af met vakgenoten; allemaal om uw netwerk uit te breiden en sneller zicht te hebben op kansen en mogelijkheden. Zo zorgt u dat uw verkoopfunnel altijd gevuld is met leads en u kunt blijven investeren in innovaties. Het kan tenslotte altijd beter, mooier, sneller.
Groeien uw risico’s mee met uw bedrijf?
Tot slot een belangrijk punt van aandacht: vraagt u zich af of met de groei van uw bedrijf, ook uw bedrijfsrisico’s toenemen. Als u bijvoorbeeld uw dienstverlening en/of uw productie- of distributiemethodes uitbreidt, is het mogelijk dat meekomende nieuwe risico’s niet onder de huidige voorwaarden vallen. Check daarom uw polis. Heeft u uitbreidingsplannen? Overleg dan in een zo vroeg mogelijk stadium met uw verzekeringsadviseur.