Wat is de ideale werktemperatuur?
Werknemers zijn de beste graadmeter voor de temperatuur op de werkplek. Vraag daarom altijd aan je werknemers wat ze prettig vinden. Over het algemeen hebben vrouwen meer last van de warmte dan mannen.
Dit zijn richtlijnen voor de ideale werktemperatuur:
Ideale temperatuur | Zomer | Winter |
Zittend werk |
|
|
Staand werk |
|
|
Het is niet voor elke functie mogelijk om een comfortabel kantoorklimaat met goede werktemperatuur te creëren. Zorg in die gevallen dat je werknemers zo min mogelijk in deze omstandigheden hoeven te werken.
De thermostaat omlaag: welke temperatuur?
Met de hoge gasprijzen gaat de thermostaat bij veel bedrijven flink omlaag. De ideale temperatuur ligt dan tussen de 18 en 21 graden. Uit onderzoek blijkt dat 21 graden daarvan de beste temperatuur is om in te werken. Ook in de winter.
Luchtverversing belangrijk voor het klimaat op kantoor
Zonder dat je het ziet, kan de lucht op het werk van slechte kwaliteit zijn. En daarmee voor veel klachten zorgen. Veelvoorkomende klachten zijn last van de luchtwegen, astma en irritatie aan de ogen en huid. Maar ook allergische reacties, hoofdpijn en concentratieproblemen komen voor bij een slecht kantoorklimaat.
Komen deze klachten bij veel mensen in hetzelfde kantoorcomplex voor? En zijn de klachten duidelijk gerelateerd aan het gebouw? Dan spreekt men ook wel van een sick-building-syndrome.
Zorg ervoor dat op de werkplaats voldoende niet-verontreinigde lucht aanwezig is. Zijn er luchtverversingsinstallaties geplaatst die noodzakelijk zijn voor de gezondheid van de werknemers? Bijvoorbeeld in een garage? Dan moeten deze een controlesysteem hebben dat storingen signaleert.
Ventileer, maar voorkom tocht
Als er in een ruimte geventileerd wordt, is de lucht in beweging. Als de beweging van lucht in een binnenruimte te groot wordt, is er sprake van hinderlijke tocht. Van tocht zelf worden je werknemers niet ziek. Wel kan afkoeling door langdurig ‘op de tocht zitten’ bijvoorbeeld een stijve nek veroorzaken
Tocht is het gevoel van kou op de huid. Tochtbronnen zijn een open raam, een luchtrooster, de airco of een spleet onder de deuren. Veel mensen vinden het gevoel van tocht vervelend en ventileren daarom onvoldoende. Probeer tocht – in overleg met je werknemers – zo veel mogelijk te beperken. Maar benadruk dat schone lucht op kantoor wel nodig is voor hun gezondheid.
Zorg voor goede luchtvochtigheid op kantoor
Werken in een vochtige omgeving kan leiden tot gezondheidsklachten aan de luchtwegen. Ook kan het huidirritaties veroorzaken. Een vochtige omgeving zorgt bovendien voor groei van schimmels en bacteriën. Die kunnen allergische reacties, hoofdpijn, benauwdheid, hoesten en chronische neusverkoudheid veroorzaken.
Een te lage luchtvochtigheid is ook niet prettig. Het lichaam kan dan ongemerkt veel vocht kwijtraken. Klagen je werknemers regelmatig over hoofdpijn en dufheid? Een te lage luchtvochtigheid kan de boosdoener zijn. Het is daarom belangrijk om de luchtvochtigheid in een ruimte goed te regelen.
Wat is een gezonde luchtvochtigheid op kantoor?
Ben je benieuwd naar de waarde bij jou? Je meet het met een hygrometer. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 50 en 60 procent. Vooral in de winter kan die zakken tot onder de 30 procent.
Planten hebben een gunstig effect en dragen bij aan een gezonde luchtvochtigheid op kantoor. Een alternatief is een luchtbevochtiger.
Het ideale binnenklimaat voor thuiswerken
Wordt er veel thuisgewerkt? Dan wil je natuurlijk dat het binnenklimaat van de thuiswerkplek ook in orde is. Wij adviseren deze ruimte dan ook goed te ventileren. Uit onderzoek blijkt dat de thermostaat het best op 21 graden kan worden gezet.
Met de huidige gasprijzen kan het echter verstandig of zelfs noodzakelijk zijn om op stookkosten te besparen. Naast een graadje minder kan dit ook op andere manieren, waaronder:
- Per ruimte een slimme thermostaat monteren
- Kozijnen en deuren afplakken met isolatieband
- Goede raambekleding ophangen en raamfolie plaatsen
- Radiatorfolie achter de radiator plaatsen