Ga direct naar de inhoud

Een hoog ziekteverzuim: wat zijn de gevolgen voor uw bedrijf

Gevolgen van hoog ziekteverzuim.jpg

Het ziekteverzuim in Nederland is hoger dan ooit. En dat terwijl werkgevers al voor zoveel uitdagingen staan. Irma Neuzerling, adviseur Inkomen bij ABN AMRO Verzekeringen, legt in dit artikel uit wat de gevolgen van een hoog ziekteverzuim voor de werkgever zijn. Ook geeft ze bruikbare tips om verzuim te voorkomen.

Hoe hoog is het ziekteverzuim?

Het derde kwartaal van 2022 laat volgens onderzoek van TNO een verzuimpercentage van 5% zien. De gezondheidszorg en welzijn steekt daar met kop en schouders bovenuit (7,1%). Daarbij neemt het verzuim door psychische klachten toe: 28% van de verzuimdagen hebben een psychisch component. 

Meer informatie: Duurzame inzetbaarheid in de zorg

Daarbij komt met de energiecrisis en inflatie een nieuwe vorm van ziekteverzuim op: verzuim door financiële stress. 

 

Wat zijn de gevolgen van hoog ziekteverzuim voor de werkgever?

De impact van ziekteverzuim op een bedrijf kan heel groot zijn. Zeker als meerdere werknemers een langere periode ziek zijn. ‘Het grootste risico is langdurig verzuim,’ waarschuwt Irma. Het is heel simpel: een jaar een zieke werknemer betekent een jaar loon doorbetalen. Tel daar de kosten voor vervanging en de begeleiding van terugkeer bij op en dan wordt duidelijk dat ondernemers hier failliet aan kunnen gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen voor de productie en continuïteit van het bedrijf.’

Lees ook: Verplichte loondoorbetaling een risico voor de werkgever

Irma hoort vaak: ‘Wij hebben veel jongen mensen in dienst; de kans dat die langdurig ziek worden is klein.’ Maar ook jonge mensen kunnen een burn-out krijgen; vaak als gevolg van personeelstekorten en werkdruk. ‘Iemand met een burnout is gemiddeld 279 dagen ziek. Afhankelijk van de hoogte van je loonsom kunnen langdurig zieke medewerkers daarnaast gevolgen hebben voor je Whk (Werkhervattingskas)-premie.’

Meer over de stijging van werkgeverslasten door langdurig verzuim lees je in het artikel: Is het voordeliger om eigenrisicodrager te worden?

Tip 1: Houd zicht op verzuim

Wanneer je heel druk bezig bent om je bedrijf op de rails te houden, heb je misschien minder zicht op het verzuim onder je werknemers. Irma adviseert haar klanten daarom een duidelijk verzuimprotocol op te stellen en die te delen met alle werknemers. ‘Zij weten dan precies wanneer ze zich ziek moeten melden en wat ze moeten doen als ze langer dan zes weken ziek zijn. Met een goede verzuimregistratie houd je beter zicht op wie, hoelang ziek is, waardoor je in een vroeg stadium in gesprek kunt gaan met de werknemer om langdurig verzuim te voorkomen.’

Lees ook: Wet verbetering poortwachter: wat moet je doen bij langdurig ziekteverzuim?

 

Tip 2: Toon oprechte aandacht

Er zijn nog meer manieren om verzuim te voorkomen. Een groot deel, maar liefst 42 procent, van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door problemen buiten het werk, zoals schulden (bijvoorbeeld door de stijgende energielasten), tieners met psychische problemen of mantelzorg voor een zieke ouder. Hoe kun je voorkomen dat werknemers met problemen in de privésituatie zich ziek melden? ‘Dat hoeft helemaal geen bakken met geld of heel veel tijd te kosten,’ legt Irma uit. ‘Wanneer je oprechte aandacht heeft voor de problemen van je werknemer en adequaat inspringt op de situatie, kun je voorkomen dat die werknemer zich ziek meldt. Kom je er zelf niet uit met de werknemer? Schakel dan externe hulpverlening in, zoals een coach of schuldhulpverlening. Je verzekeringsadviseur kan je de weg wijzen naar de juiste hulpinstantie.’

 

Wees alert op presenteïsme

In deze economische onzekere tijd zijn meer mensen bang om hun baan te verliezen. Dat leidt steeds vaker tot presenteïsme: dit is het verschijnsel dat werknemers elke dag naar hun werk gaan, terwijl ze eigenlijk thuis zouden moeten blijven omdat ze fysieke of psychische gezondheidsproblemen hebben. Uiteindelijk is dat voor niemand goed, want deze werknemers zijn niet in staat hun werk goed te doen. Bovendien is de kans op verzuim door een burn-out groot. Ons advies: signaleer je een mentaal afwezige werknemer? Ga in gesprek en probeer erachter te komen hoe je hem of haar kunt helpen.

 

Tip 3: Zorg voor een veilige en prettige werkplek

Aandacht voor de privésituatie van je werknemers is belangrijk, maar minstens net zo belangrijk is aandacht voor een veilige en fijne werkplek. Dat kan heel praktisch zijn: een werkplek met goed meubilair, voldoende daglicht, genoeg pauzes. Daarnaast kun je zelf op allerlei manieren bijdragen aan een prettige werksfeer. Bijvoorbeeld door je werknemers te betrekken bij de successen én tegenvallers van het bedrijf. Dat doe je ook door je waardering te uiten en complimenten te geven. Zorg daarnaast dat je weet wat er speelt op de werkvloer. Kunnen je werknemers niet goed met elkaar overweg? Ga tijdig met ze in gesprek over een oplossing. Dat komt de werksfeer ten goede. 

 

Tip 4: Bezuinig niet op je verzuimverzekering

Werkgevers staan momenteel onder grote financiële druk. ‘De primaire reactie van werkgevers is om te bezuinigen op de verzuimverzekering. Wij adviseren ze met klem om dit niet te doen. Juist nu niet! Zolang werknemers gezond aan het werk blijven is er inderdaad geen probleem, maar als er ook maar één werknemer langere tijd ziek wordt en de werkgever heeft geen verzuimverzekering, dan is de kans groot dat hij eronderdoor gaat.’ 

Lees ook: Failliet door ziekte medewerker: "Verplichte loondoorbetaling werd te veel".

 

Tip 5: Blijf investeren in duurzame inzetbaarheid

Irma en haar collega’s bespreken met al hun klanten de mogelijke gevolgen van ziekteverzuim en met name het risico van loondoorbetaling. ‘Omdat verzuim zo’n grote impact kan hebben, besteden we bij ABN AMRO Verzekeringen veel aandacht aan duurzame inzetbaarheid. In deze roerige tijden is het belangrijker dan ooit te zorgen dat je werknemers fit en met plezier aan het werk blijven. Daarmee garandeer je tenslotte de financiële gezondheid van je bedrijf en kun je de concurrentie voorblijven.’ 

Neem eens een kijkje op onze themapagina: Duurzame inzetbaarheid

Geschreven door

Ook interessant

Helpen bij DI personeel

  • personeel
  • duurzame-inzetbaarheid