Ga direct naar de inhoud

Goed zorgen voor je personeel: geef vaker een compliment

Complimenten.jpg

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers beter presteren en meer werkplezier ervaren wanneer zij complimenten ontvangen. Ook zijn ze meer betrokken én productiever. Wat is een compliment geven precies? En hoe doe je dat op de juiste manier? Luciano Fois, adviseur Duurzame Inzetbaarheid bij HCS: “Met het geven van een compliment laat je zien dat je iemand waardeert.”

Wat is een compliment?

“Een compliment geven is het positief bekrachtigen van gedrag van een medewerker. Je spreekt op een laagdrempelige manier je waardering uit over het werk dat iemand heeft verzet. Het gaat dus niet om het geven van een beloning in de vorm van geld, of je waardering uitspreken over een bepaalde (karakter)eigenschap. Zeg bijvoorbeeld “deze mooie resultaten boeken we dankzij jouw extra inzet”, in plaats van “deze mooie resultaten boeken we omdat jij zo intelligent bent”. Hiermee laat je je collega zien dat je hem écht ziet.”

 

Waarom zijn complimenten belangrijk?

“Mensen zijn nu eenmaal meer betrokken en gemotiveerd als ze doen waar ze goed in zijn, in plaats van wanneer ze iets proberen te verbeteren waar ze niet goed in zijn. Benadrukken wat goed gaat, geeft energie en enthousiasme. Met het geven van een compliment laat je zien dat je iemand waardeert. En medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn over het algemeen productiever en ervaren meer werkplezier. Bovendien zijn ze meer trouw aan het bedrijf waar ze werken. Je kunt ze dus langer aan je binden en ‘binnen’ houden. Kortom: het geven van complimenten draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van je personeel.” 

 

Hoe geef je een collega een compliment?

“Het geven van een compliment lijkt misschien simpel. Toch zijn er een paar aandachtspunten waar je rekening mee moet houden: 

  • Oprecht: als je een compliment geeft, dan moet het ook echt en gemeend zijn. Je collega heeft het direct door als het compliment niet oprecht is.
  • Specifiek: geef specifiek aan wat je waardeert en waarom. Zo kun je jouw medewerker zijn sterke punten laten herkennen en zich daarin verder laten ontwikkelen.
  • Persoonlijk: geef een compliment bij voorkeur face-to-face en niet via de mail of app. Hiermee kan de ontvanger de persoonlijke waardering zien en voelen.
  • Maatwerk: geef niet bij iedere situatie een standaard compliment, maar pas maatwerk toe op de persoon zelf. Sommige collega’s vinden het fijn om een compliment in het openbaar te krijgen, anderen ontvangen een compliment liever in een één-op-één gesprek.

Pas op voor valkuilen

“Let bij het geven van een compliment op de volgende valkuilen:

  • Vermijd vergelijkingen: maak met het compliment geen vergelijking met de prestaties van een andere collega. Dit kan een averechts effect hebben op de betrokkenheid.
  • Manipulatie: gebruik een compliment niet als manipulatietechniek om iets van de ander voor elkaar te krijgen. Een niet-oprecht compliment kan leiden tot wantrouwen.
  • Ongepastheid: zorg dat het compliment niet als ongepast of beledigend wordt ervaren. Dit kan leiden tot ongemakkelijke situaties. De beste tip om dit te voorkomen: zorg dat je een compliment aan een medewerker altijd werkgerelateerd houdt.” 

 

Ook goed voor jezelf

“Een compliment geeft niet alleen de ontvanger een goed gevoel, ook als gever kun je een geluksgevoel ervaren. Je waardering uitspreken levert je personeel én jezelf dus iets op. Toch zit het geven van veel complimenten niet echt in onze volksaard. Dat is niet erg. Als je je er maar bewust van bent dat medewerkers het wél prettig vinden om jouw waardering te horen. Nationale Complimentendag is misschien een mooi moment om ermee te beginnen!”

Geschreven door

Ook interessant

Ongewenst gedrag

  • duurzame-inzetbaarheid
  • veiligheid