Waarom krijg je een naverrekening?
De verzekeraar heeft gegevens nodig over je bedrijf om het risico van het afgelopen én het komend jaar vast te kunnen stellen. ‘De premie van sommige verzekeringen is gebaseerd op variabele factoren, zoals het aantal medewerkers en de loonsom,’ legt Irma uit. ‘Je krijgt een naverrekening van de voorschotpremie voor verzekeringen waarvan je die factoren pas achteraf weet. De verzekeraar berekent op basis van die gegevens de definitieve premie voor het jaar daarvoor. Overigens ben je bij de meeste verzekeraars wel al vóór de naverrekening verzekerd voor extra medewerkers en risico’s.’
Rekenvoorbeeld naverrekening
Ondernemer X heeft een collectieve verzuimverzekering. De verzekeraar gaat uit van een loonsom van € 750.000,- Voor de verzekering geldt een premiepercentage van 2,5% en moet de ondernemer dus een voorschotpremie betalen van € 18.750,- Uit de aangeleverde cijfers blijkt dat de ondernemer afgelopen jaar méér loon heeft uitbetaald: totaal € 1.000.000,- waar de ondernemer dus € 25.000,- over had moeten betalen.
De naverrekening is dan als volgt:
Premie op basis van daadwerkelijk gelopen risico: |
€ 25.000,- |
Betaalde voorschotpremie: |
€ 18.750,- |
Bij te betalen: |
€ 6.250,- |
Nieuwe voorschotpremie: |
€ 25.000,- |
Vanzelfsprekend krijgt de ondernemer bij een lagere feitelijke loonsom premie terug.
Voor welke verzekeringen krijg je een naverrekening?
‘De verzekeraar vraagt in ieder geval om naverrekeningsgegevens voor alle collectieve werknemersverzekeringen,’ vervolgt Irma. ‘Om de definitieve premie te kunnen bepalen, moet de verzekeraar weten hoeveel salaris je aan hoeveel medewerkers hebt betaald in het afgelopen jaar. Voor de schadeverzekering moet je omzet doorgeven en/of het aantal ‘verzekerde objecten’. Een transportbedrijf bijvoorbeeld, moet het aantal vrachtwagens waar het mee gereden heeft doorgeven.’
Wanneer moet je de naverrekeningsgegevens doorgeven?
Je verzekeraar vraagt je elk jaar in maart om de gegevens voor de naverrekening in te vullen. Daarna krijg je nog twee keer een herinnering. Irma: ‘Veel aanbieders van collectieve verzekeringen bieden tegenwoordig een koppeling aan met het salarissoftwarepakket. Dat maakt de naverrekening voor zowel verzekeraar als ondernemer een stuk eenvoudiger, doordat de juiste gegevens automatisch worden aangeleverd. Dat scheelt je een hoop tijd.’
Wat gebeurt er als je de gegevens voor naverrekening niet op tijd aanlevert?
Wanneer de verzekeraar na twee herinneringen nog steeds niet de juiste gegevens van je heeft ontvangen, stelt ze de premie vast op 20 à 25 procent bovenop de voorschotpremie. ‘Je kunt dit zien als een soort boete,’ legt Irma uit. ’Wanneer wij zien dat een verzekerde niet reageert op de verzoeken van de verzekeraar, nemen wij als tussenpersoon contact op met de ondernemer om zo deze boete te voorkomen. Buiten dat is het heel belangrijk dat de verzekeraar de juiste gegevens heeft, zodat de ondernemer de juiste dekking krijgt bij schade.’
Zie ook: Je verzekeringen nog up-to-date?
Proactief informeren
Soms zijn de aangeleverde gegevens voor Irma en haar collega’s reden om proactief contact op te nemen. ‘Ik zie dan bijvoorbeeld dat de loonsom in één jaar sterk is gestegen. Dan vraag ik altijd even hoe dat zit. Soms blijkt bijvoorbeeld dat de ondernemer ineens een heel grote klus erbij heeft gekregen en een extra bedrijfsruimte heeft gehuurd. Een extra ruimte betekent extra risico’s, dus dat is dan weer belangrijke informatie voor de schadeverzekering.
In een ander geval blijkt dat de omzet is gestegen omdat een ondernemer zaken is gaan doen met Engeland. Door de Brexit is Engeland geen lid meer van de EU en zijn er andere aansprakelijkheidsrisico’s. Wij kijken door een andere bril naar veranderingen. Daarom vinden we het prettig om onze klanten regelmatig te spreken.’
Heb je nog vragen over de naverrekening of zijn je bedrijfsrisico’s sterk veranderd? Neem dan contact op met je adviseur.