1. Regel uw sleutelbeheer
Als een dief een sleutel weet te bemachtigen, maakt u het hem wel heel gemakkelijk. U beperkt dit risico door gecertificeerde sleutels te gebruiken. Dat betekent dat u een certificaat of een pasje nodig heeft om sleutels bij te laten maken. Bovendien registreert u wie er allemaal een sleutel hebben en wie toegang heeft tot welke delen van uw zaak.
Organisatorische maatregelen qua beveiliging
Van belangrijke toegangsdeuren mag slechts een beperkt aantal sleutels in omloop zijn. Zorg ook dat er geen sleutels liggen op plaatsen waar een inbreker ze verwacht. Maak uw medewerkers medeverantwoordelijk door een sleutelcontract met ze af te sluiten. Een voorbeeldcontract vindt u op de website over veilig ondernemen van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).
Meer tips en adviezen over sleutels en sluitingstijden leest u in het artikel ‘De veiligheidsrisico’s van sleutels en sluitingstijden’.
2. Zorg voor huisregels en discipline
Hoe compleet de technische maatregelen tegen diefstal ook zijn: zonder discipline en sluitende huisregels heeft u er niks aan. Huisregels moeten antwoord geven op vragen als:
- wie mag waar komen?
- wanneer mag wie ergens komen?
- welke gegevens zijn voor wie toegankelijk?
- waar en hoe worden ze opgeborgen?
- wat is moeilijk vervangbaar en moet u daarom veilig opbergen voor brand en dieven?
De huisregels gelden voor personeelsleden, maar ook voor tijdelijke krachten, leveranciers en bezoekers. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en waar hij anderen op kan aanspreken.