Ga direct naar de inhoud

“Vaar niet blind op één succesfactor”

Efka succesfactor.jpg

Efka is marktleider in aluminium frames. Het bedrijf in Drachten levert wereldwijd frames voor de inrichting van kantoren, winkels en complete beursstands. Het bedrijf moest door de coronacrisis radicaal zijn koers wijzigen: van groei naar continuïteit. Directeur Operations Ids Boersma is blij dat de snelle overstap op de productie van scheidingswanden met transparant doek ervoor zorgde dat Efka dóór kon.

'Op het moment dat de coronacrisis uitbrak, waren wij de organisatie aan het klaarstomen voor Efka 2.0,’ vertelt Ids. ‘Daarmee bedoel ik dat we de processen, systemen en organisatie aan het inrichten waren op groei. Voor ons begon de crisis toen begin dit jaar China op slot ging; daar kopen wij onze materialen in. Vervolgens gingen onze afzetmarkten één voor één dicht en werden orders afgezegd.’

Behoefte aan afscherming

De groei van Efka kwam met piepende remmen tot stilstand. Ids: ‘We moesten de productie afschalen. De uitdaging om met groei om te gaan, veranderde abrupt in de uitdaging om voldoende omzet te halen. We zijn ons gaan afvragen: wat kunnen we nog wel? En: aan welke producten hebben onze klanten nu behoefte? Al snel kwamen we uit bij scheidingswanden: aluminium frames – die we gewoonlijk leveren voor bespanning met geprint doek – met transparant pvc-doek.’

 

Een van de eerste

Door deze snelle schakel, was Efka een van de eerste die scheidingswanden kon leveren. ‘Half april hadden we de materialen in huis en konden we gaan produceren. We hebben de productievloer coronaproof ingericht en zijn weer vol in productie gegaan. Zodra de eerste schermen af waren, hebben we ze laten fotograferen; die foto’s zijn de hele wereld overgegaan. De tweede helft van april konden we er de markt mee op. En inderdaad: de vraag was groot, vooral van winkels, kantoren en horeca.’

In de periode na corona kon iedereen de frames op een andere manier hergebruiken in hun bedrijf

Terug op niveau

De scheidingswanden van Efka hebben ook nog eens een duurzaam voordeel tegenover andere schermen. ‘In de periode na corona kon men de frames op een andere manier hergebruiken in hun bedrijf,’ legt Ids uit. ‘Ze zijn bijvoorbeeld te gebruiken voor reclame-uitingen of decoratie. Gelukkig is onze omzet inmiddels weer bijna op het oude niveau.’

Niet blindvaren

De coronacrisis heeft Efka, na de eerste moeilijke periode, ook veel goeds gebracht. ‘De band met onze afnemers is nog hechter geworden. Door de versnelde R&D, konden we samen vliegensvlug inspringen op de veranderde behoefte van de eindgebruikers.’ Voor Ids is de uitbraak van de coronacrisis bovendien een leermoment geweest: ‘Het heeft mij duidelijk gemaakt dat je niet moet blindvaren op je succes. Daarom adviseer ik andere ondernemers om je af te vragen hoe afhankelijk je bent van één succesfactor. Daar zijn wij bij Efka nu nóg alerter op.’

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen