Dienstverlening uitbreiden
‘Voorheen keken we samen met onze klanten naar de financiële risico’s op inkomensgebied. Vervolgens gingen we op zoek naar de beste en goedkoopste verzuimverzekering passend bij het verzuim van hun personeel,’ legt René uit. ’Die dienstverlening wilden we uitbreiden om zo nog meer te betekenen voor onze klant in een eerder, preventief stadium.’ ‘We willen vooral helpen voorkomen dat medewerkers uitvallen,’ vult Mathilde aan. ‘Onder meer door samen met de klant uit te zoeken hoe het komt dat het verzuim hoog is. Waar ligt dat aan? Hebben je medewerkers de juiste opleidingen? Is werk en privé wel in balans?’
Verbeterde vragenlijst
Tijdens hun opleiding tot Register Risico Adviseur Duurzame Inzetbaarheid (RADI) leerden René en Mathilde over de verschillende oorzaken van een verminderde productiviteit of uitval van medewerkers. Mathilde: ‘Duurzame inzetbaarheid is zoveel méér dan zorgen dat je werknemers gezond hun pensioen halen. Het gaat er ook om dat ze zich blijven ontwikkelen, dat je ze betrokken houdt bij de onderneming en dat ze passen bij het bedrijf.’
Met de nieuwe inzichten op zak, besloot het tweetal de scan Duurzame Inzetbaarheid te verbeteren. ‘De scan die nu op de website staat, geeft al een aardige eerste indruk van hoe duurzaam inzetbaar je personeel is, en wat jij als werkgever kunt doen om dit te verbeteren. Dus die laten we nog even staan,’ licht René toe. ‘De versie die we nu aan het maken zijn, heeft meer en gerichtere vragen die we konden opstellen met de kennis die we in deze opleiding hebben opgedaan. Daarmee kunnen we de behoefte en verbeterpunten onze klanten beter peilen. Ook kunnen we die problemen beter helpen oplossen.’
Meer dan gezondheid
De scan is door René en Mathilde aangepast op het mkb. Mathilde: ‘Mkb’ers hebben al zo veel op hun bord en doorgaans geen tijd of geld voor een medewerkerstevredenheidsonderzoek. De werkgever kan onze scan in een kwartiertje invullen. De vragen die we nu hebben bedacht, gaan over de vier aandachtsgebieden die TNO gebruikt voor de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden:
- Gezondheid en energie
- Vakkennis en vaardigheden
- Motivatie en betrokkenheid
- Werk en privébalans.’
Verbeterpunten in kaart
Door de indeling van de TNO te volgen kunnen de adviseurs van Team Inkomen de uitkomsten vergelijken met de sector. ‘Zo kunnen we meteen zien waar de meeste winst te behalen valt,’ legt René uit. ‘We kunnen de klant laten zien: “Op deze gebieden gaat het goed, dit zijn aandachtspunten en op deze gebieden valt de meeste winst te behalen.”
De mkb-ondernemer kan de vragenlijst zelf invullen. René: ‘Bij sommige vragen maakt de ondernemer naar eer en geweten een inschatting. Bijvoorbeeld bij de vraag: “Hoe vaak ervaren je werknemers stress?” ‘We drukken de werkgevers op het hart de vragen zo eerlijk mogelijk in te vullen, zodat wij een goed beeld krijgen en passend advies kunnen geven.’ ‘Nadat wij de antwoorden hebben geanalyseerd, voeren we een vervolggesprek met de werkgever waarin we dieper kunnen ingaan op duurzame inzetbaarheid. Ook kunnen we ze de weg wijzen naar oplossingen,’ licht Mathilde toe.
Ondernemers de weg wijzen
Heel veel bedrijven leveren activiteiten en diensten om de duurzame inzetbaarheid te verbeteren. Team Inkomen is nu een dienstenpalet aan het samenstellen dat goed aansluit op de mogelijke problemen die bij hun relaties spelen. René: ’Straks hebben we voor alle aandachtsgebieden een passende oplossing op de plank liggen. Daarnaast hebben we een rekentool waarmee we de ondernemer direct kunnen laten zien wat zo’n investering oplevert: “Als je die interventie inzet, kan dat dit resultaat opleveren.”
Onderscheidende aanpak
René zou het fantastisch vinden als meer ondernemers straks de verbeterde scan gaan gebruiken. ‘Wij kunnen dan onze klanten concreet advies geven over hoe ze met duurzame inzetbaarheid aan de slag kunnen. Dat concrete advies is voor mij de grootste eyeopener van de opleiding. Dat mensen ziek worden door gezondheidsproblemen kun je niet voorkomen, maar het verzuim vanuit andere oorzaken kan flink omlaag. Het is toch prachtig dat ik eraan kan bijdragen dat de medewerkers van mijn klant met plezier naar hun werk gaan? Met deze aanpak kijken we verder dan alleen de verzekering, helpen we de klant echt en uiteraard heeft dat een gunstige invloed op de premie.’
Mathilde: ‘We kunnen onze klanten dus niet alleen meer inzichten en handvatten geven hoe ze het verzuim terug kunnen dringen, maar hun medewerkers worden ook nog eens blijer en daardoor productiever. Zo kunnen we denk ik grote meerwaarde bieden en dat geeft ons ook weer extra energie.’
5 tips voor duurzame inzetbaarheid in het mkb
Kun je niet wachten tot de nieuwe scan klaar is? Speciaal voor jou hebben Mathilde en René vijf tips:
Tip 1: Zorg voor vertrouwen. Met vertrouwen komt er ruimte voor een goed gesprek - van beide kanten. Als je zaken niet durft te bespreken, kun je elkaar ook niet helpen. Door in gesprek te blijven met je medewerkers, weet je wat er speelt en voelen medewerkers zich meer betrokken bij jouw bedrijf.
Tip 2: Kijk wat er goed gaat. Kijk niet alleen naar de zaken de beter kunnen, maar ook naar de zaken die al goed gaan. Probeer deze waar mogelijk extra te versterken.
Tips 3: Kijk of je medewerkers bij je bedrijf passen. Passen de normen en waarden van de medewerkers bij de cultuur van het bedrijf? Kijk ook al bij aanname of de nodige vaardigheden in de basis aanwezig zijn. Neem niet aan om het aannemen, ook al heb je handjes te kort. Daar gaat het vaak mis.
Tip 4: Zorg dat je mensen bij je willen blijven werken. Behoud van werknemers is immers voordeliger dan nieuwe werknemers aannemen. Kijk daarom hoe je het werkgeluk van je medewerkers kunt vergroten. Vraag bijvoorbeeld bij veranderingen of ze dat aankunnen. Denk aan een nieuw softwarepakket, een verhuizing of een fusie. Zo nee, vraag dan wat ze nodig hebben om daarin wél mee te kunnen.
Tip 5: Help de balans werk-privé goed te houden. Daarmee voorkom je overbelasting en dus ziekmeldingen. Bied je bijvoorbeeld voldoende ruimte voor mantelzorg? Steeds vaker hebben medewerkers de zorg voor ouderen. Krijgen ze daar de tijd voor en denk jij als werkgever daarover mee? Als jij die ruimte geeft, zijn je medewerkers vaak gemotiveerd om een stapje extra te zetten.