Hoe herken je werkstress in je team?
Als werkstress niet op tijd wordt herkend en aangepakt, kan dit leiden tot een burn-out of andere ernstige fysieke en mentale gezondheidsproblemen. Het kan zijn dat de werkdruk al lange tijd niet in balans is en dat iemand dit lastig vindt om aan te geven aan zijn leidinggevende. Daarom is het belangrijk om alert te zijn op de symptomen van werkstress en actief te werken aan het voorkomen ervan.
Er zijn veel signalen die aangeven dat iemand last heeft van werkstress. Eén van de meest voorkomende symptomen is vermoeidheid. Je merkt dat je medewerker zich vaak uitgeput voelt en weinig energie heeft. Een medewerkers sluit zich misschien vaker af van het team en doet niet mee met borrels, uitjes of vergaderingen. Ook kan iemand moeite hebben om zich te concentreren en presteert minder goed dan normaal. Iemand die onder stress staat raakt sneller geïrriteerd, zelf door kleine dingen die normaal gesproken geen probleem zouden zijn. Ook fysieke symptomen zijn belangrijk om te herkennen. Een medewerker kan hoofdpijn, spierpijn en rugpijn ervaren en zich daardoor vaker ziekmelden.
Maar ook als je merkt dat je medewerkers de laatste tijd juist veel overwerken moet je alert zijn. Mensen die overwerken voelen dat ze meer fouten maken en minder efficiënt zijn; dat willen ze op deze manier compenseren. Dit zorgt ervoor dat klachten juist verergeren.
5 tips om medewerkers gezond aan het werk te houden
1. Creëer een goede sfeer in je team
Zorg dat je regelmatig leuke dingen gaat doen met je collega’s, zodat je elkaar ook beter leert kennen. Fysieke activiteiten zijn vooral goed voor de teambuilding. Als je samen een parcours aflegt of gaat survivallen ga je je ook mentaal beter voelen. Je maakt dan namelijk de gelukshormonen dopamine en endorfine aan, waardoor je je beter gaat voelen en beter met stress om kunt gaan. Wanneer je stress hebt, is er een aanzienlijke hoeveelheid cortisol aanwezig in je lichaam. Bij beweging is je lichaam in staat dit hormoon beter te verwerken, waardoor de stress afneemt.
2. Geef mensen autonomie in hun werk
Werknemers willen zelf beslissen hoe ze hun werk uitvoeren en hun dag indelen. Voor mensen met jonge kinderen kan het bijvoorbeeld belangrijk zijn dat ze om 5 uur naar huis kunnen om de kinderen op te halen. Zorg er dus voor dat zij de vrijheid hebben hun werk hiernaar in te richten.
3. Zorg er voor dat werk en capaciteit in balans zijn
Je kunt soms veel van je team vragen, maar je kunt mensen niet structureel overvragen. Geef duidelijk aan welke prioriteiten er zijn en stel haalbare doelen. En geef aan wanneer het weer rustig wordt. Mensen te lang laten doorwerken kan op de lange termijn averechts uitpakken.
4. Weet als leidinggevende hoe het met je mensen gaat
Plan regelmatig incheckmomentjes in om te kijken hoe het ervoor staat. Toon belangstelling en spreek waardering uit voor het werk wat ze doen. Zo laat je zien dat je aan ze denkt en voelen ze zich belangrijk en gewaardeerd.
5. Maak (werk)stress bespreekbaar
Dit doe je door het vaak luchtig en openlijk te benoemen, zodat je een eventueel taboe doorbreekt en bewustzijn creëert. Mensen weten dan dat psychische klachten door stress iets is wat iedereen kan overkomen en dat het niet iets is wat ze alleen hoeven op te lossen: hun leidinggevende of teamleden kunnen daarbij helpen. Vaak zie je ook dat, wanneer het onderling in het team besproken wordt, er een stukje herkenning ontstaat waarbij ze ook elkaar kunnen helpen met eigen ervaringen.
Merk je als leidinggevende dat er mensen in je team last hebben van stress en wil je ze hierbij professioneel ondersteunen? HCS biedt preventieve trajecten aan om ervoor te zorgen dat je medewerkers niet door stress uitvallen.